Eerst Japan en dan heel Azië veroveren, is de uitdaging van Mark Fikkers van Havatec.

“Met hulp van bedrijven als ING en KLM ontmoet ik sneller de juiste mensen. Dat kan zo 2 jaar tijdwinst opleveren.”

Enthousiast vertelt Mark Fikkers over zijn ambitieuze plannen met Havatec. Hij kocht 2 jaar geleden de helft van de aandelen van zijn huidige compagnon. Inmiddels zijn ze toonaangevend in het maken van sorteermachines voor snijbloemen. Bloemenkwekers en boeketbedrijven kunnen dankzij Havatec’s sorteermachines direct klantordergestuurd hun bloemen leveren aan afnemers zoals grote supermarktketens.

Passie

In 2000 is het bedrijf opgericht door 2 ex-TNO’ers. Zij ontwikkelden een machine voor champignonverwerking. Vervolgens bouwden zij er een voor bloembollen en daarna een machine voor gerbera’s. Toen ging het snel. Fikkers: “Er is veel kennis en kunde in dit bedrijf. Onze passie is om steeds betere machines te bouwen: voor elke klant de ideale machine die rendement garandeert.“

Utopie

De eerstvolgende stap is de introductie van de Magnifica. Een multi-inzetbare machine, die dankzij losse modules voor heel veel soorten bloemen geschikt is. Fikkers: “Een machine voor echt alle bloemen is een utopie, maar met de Magnifica komen we dichtbij. Het wordt een nieuwe standaard in het sorteren van bossen bloemen. Daar willen we de wereld mee veroveren. We zitten al in veel landen, alleen in Azië doen we nog niks.”

Tokio

Japan heeft in Azië een zogenaamde regiofunctie; er gaan veel bloemen heen. Met hulp van het Oranje Handelsmissiehandelsfonds hoopt Fikkers goede contacten in Japan te kunnen leggen. “Mijn missie is geslaagd als we op de bloemenbeurs in Tokio met een van onze machines kunnen staan. Het voelt als erkenning dat grote bedrijven als ING en KLM je zien zitten, begrijpen waar je heen wilt en je daarbij ondersteunen.”

Innovaties

Binnen 5 jaar wil Havatec hét bloemenhandlingbedrijf van de wereld zijn. Fikkers: “Om succesvol te kunnen zijn, moet je op alle vlakken excellent zijn. De Ronaldo’s en Messi’s op ons vakgebied moeten daarom bij ons werken. Onze kracht is dat we jonge honden zijn én dagelijks met innovaties bezig zijn. Kwekerijen zijn vaak familiebedrijven, die overgaan van vader op zoon. Hierop kunnen wij aansluiten, omdat die nieuwe generatie ondernemers vaak direct aan de eindgebruikers wil verkopen. Zij zien dat de handel verandert en specifiek bediend wil worden. En om moderne technieken goed in te kunnen zetten hebben zij ons nodig.”