STYLESHOOTS IN CHINA

Terwijl het maken en bewerken van een foto met behulp van standaard foto equipment zo’n twee uur kost. Niet heel vreemd dus dat merken over de hele wereld zoals Zalando, HEMA en Forever 21 massaal voor StyleShoots kiezen. De expansie naar China bleek echter een uitdaging. Dus schreef directeur Maurits Teunissen zijn bedrijf in voor het Oranje Handelsmissiefonds. En hij won. Inmiddels zijn de eerste Chinese contracten getekend.

Wereldwijde expansie

Het ondernemersavontuur van StyleShoots begon pas twee jaar geleden. Na een succesvolle uitrol in Nederland, maakten ze binnen enkele maanden al de stap naar andere landen binnen de Europese Unie. Teunissen: “Met onze machines besparen modeketens veel tijd en dus geld. Daarnaast bieden wij consistentie; alle items die zij fotograferen zijn allemaal op dezelfde wijze gefotografeerd.” Hierdoor leveren wij een belangrijke positieve bijdrage aan ‘het desicion making process’ van online shoppers.” Na Europa kozen ook modemerken elders op de wereld voor de machines van StyleShoots. Een Chinees modelabel zat daar nog niet bij.

Chinees spreken

Dat China een interessant exportland is voor StyleShoots, bewijst de gigantische middenklasse die nog steeds met de dag groeit. Teunissen: “Een groep van vierhonderd miljoen mensen met een groeiend inkomen die hard werken, weinig tijd hebben en hierdoor hun geld graag online uitgeven. De potentie hadden we snel in kaart gebracht. Maar ik spreek geen woord Chinees, ik kende er niemand en was ook niet bekend met de handelsmores daar.” Daar is verandering ingekomen toen hij het Oranje Handelsmissiefonds won.

Chinese deal

Na diverse gesprekken met ING en de andere partners van het fonds kreeg het exportplan van Teunissen steeds meer vorm. “In oktober 2014 was het dan zover: samen met Minister Ploumen zijn we op handelsmissie geweest naar Shanghai en Beijing. “Dankzij KLM’s wereldwijde netwerk, directe vluchten en gunstige vertrektijden konden wij genieten van een geweldig reisschema zodat wij op tijd aankwamen en fris van start konden gaan.”

En dat heeft z’n vruchten afgeworpen. “De eerste twee grote contracten zijn getekend, waaronder met een modemerk met meer dan 6.500 winkels.” In het najaar gaat Teunissen terug voor een grote vakbeurs en voor het opzetten van een showroom in Hangzou. Ook heeft hij in zijn kantoor in Haarlem een Chinese desk geopend met een Chinese business developer.

Chinese learnings

Teunissen: “Meedoen aan een handelsmissie is heel intensief, maar zeker de moeite waard. De partners nemen je echt aan de hand mee. Met een tolk had ik gemiddeld tien afspraken op een dag en elke avond was er een groot netwerkdiner. Zo leerde ik alles over de markt en de cultuur en ik kwam in contact met potentiele klanten, maar ook met andere Nederlandse ondernemers die al succesvol zijn in China. Zo bracht ik met mijn Chinese tolk allereerst een bezoek aan een manager van C&A in Shanghai. Dat bleek gewoon een Nederlander te zijn.”

Teunissen heeft een belangrijke tip voor ondernemers die ook zaken willen doen in China: “De overheid heeft een belangrijke rol in het zakelijke verkeer. Zorg daarom dat je in contact komt met bijvoorbeeld een voorzitter van jouw branchevereniging. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kan je helpen om je een warme introductie te geven bij deze overheidsinstanties. Maak daar slim gebruik van, of je het Oranje Handelsmissiefonds wint of niet.”

MKB doe mee

Ondernemers met een exportdroom kunnen zich tot en met vrijdag 2 oktober 2015 opgeven via www.ohmf.nl. Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het fonds is opgericht om internationaal zakendoen te bevorderen en biedt Nederlandse ondernemers de kans om hun internationale droom waar te maken.