TIEN MKB’ERS WINNEN ORANJE HANDELSMISSIEFONDS 2015

Tien veelbelovende MKB-bedrijven zijn uitgeroepen tot winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds. Tijdens de prijsuitreiking in de KLM-hangar op Schiphol Oost maakten de partners van het fonds, ING, KLM, het ministerie van Buitenlandse Zaken en MKB-Nederland, de winnaars bekend. Deze zijn geselecteerd uit de meer dan vierhonderd ontvangen inzendingen op basis van hun idee, ambitie en motivatie om in het buitenland succesvol te zijn.

Bekijk een sfeerimpressie van het Oranje Handelsmissiefonds-event 2015.

De winnaars worden een jaar lang bijgestaan door de initiatiefnemers van het fonds die hun expertise en ervaring delen. Via hun internationale netwerk worden deuren geopend die anders vaak gesloten blijven. Het is het derde jaar op rij dat de Oranje Handelsmissiepakketten worden uitgereikt.

Hieronder een korte toelichting op de kersverse winnaars:

Arte Viva
(Wijk bij Duurstede) is gespecialiseerd in innovatieve producten op het gebied van kinderveiligheid en met name deurstrippen ter voorkoming van vingerbeknelling. Het bedrijf streeft ernaar om de leefomgeving voor kinderen veiliger te maken en wil dit in 2016 ook in Chili gaan doen;

Anker Stuy
(Terwispel) is vooruitstrevend in verfproducten. Enkele jaren geleden ontwikkelde het bedrijf Seramic Lightcoating, lichtgevende verf voor markeringsstrepen waarmee het een volwaardig, duurzaam alternatief biedt voor conventionele verlichting. Anker Stuy wil graag een netwerk ontwikkelen in de Verenigde Staten;

Guide ID
(Deventer) helpt musea wereldwijd hun bezoekers te boeien en te binden door middel van culturele informatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen en onderhouden van het Podcatcher-platform voor audiotours en wil dit ook graag in de Verenigde Staten opzetten;

NAÏF
(Den Haag) is een verzorgingslijn voor baby’s met natuurlijke ingrediënten en zonder onnodige toevoegingen. De ambitie is om ook in China zaken te doen;

NETICS
(Alblasserdam) is een ingenieursbureau dat beschikt over technieken om baggerslib als basismateriaal te gebruiken voor bouwelementen, bijvoorbeeld voor kustveiligheid. Het bedrijf zoekt naar de ideale combinatie tussen natuur en techniek. Netics wil graag zakendoen in de Verenigde Staten;

Octatube
(Delft) ontwerpt, ontwikkelt en realiseert complexe architectonische constructies van glas en staal. Zo is het bedrijf de bedenker en bouwer van de twee glazengevels voor de Markthal in Rotterdam. Octatube wil graag worden geïntroduceerd bij ontwikkelaars in Groot-Brittannië;

Oesterij
(Yerseke) is actief in de kweek van schaal- en schelpdieren. Het bedrijf vaart iedere dag uit om Zeeuwse oesters, mosselen en kreeft te oogsten, te verplaatsen of te beschermen tegen natuurlijke vijanden. Oesterij wil Nederland hiermee graag op de kaart zetten in Azië;

Oxipack
(Houten) is specialist in efficiënte lekdetectie oplossingen bij het luchtdicht of vacuüm verpakken van voedings- en geneesmiddelen. Oxipack wil graag voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten;

Tony’s Chocolonely
(Amsterdam) wil de ongelijk verdeelde chocoladewereld veranderen in een 100% slaafvrije wereld. Het bedrijf wil een schaalbaar en winstgevend handelsmodel ontwikkelen in West-Afrika. Een lancering in de Verenigde Staten is een grote stap in hun missie;

Yays
(Amsterdam) is een ‘travel & stay’ concept dat het stedelijke toerisme een nieuwe richting geeft. Yays biedt slaapplekken op unieke locaties in een stad waar de gast het beste kan ervaren hoe het is om daar als local te leven. Yays wil dit concept in Spanje uitrollen.

Tijdens de feestelijke ceremonie onder leiding van Ronnie Overgoor reikten Ralph Hamers, CEO ING Groep, Harm Kreulen, Directeur KLM Nederland, Michaël van Straalen, voorzitter MKB-Nederland en Ed Hoeks, Ambassadeur van Nederland in Tsjechië, de prijzen uit.

Ralph Hamers: “De winnaars van de derde editie van het Oranje Handelsmissiefonds illustreren de groei en ambitie van de Nederlandse economie. Dit zijn tien bedrijven met innovatieve producten die zich ook succesvol in het buitenland op de kaart willen zetten. We zullen deze ondernemers zowel in de voorbereiding in Nederland als in het buitenland bijstaan met ons internationale netwerk en onze kennis over de economie, de markt, sectortrends en de cultuur van een land.”

Harm Kreulen, Directeur KLM Nederland: “KLM brengt internationale zakenpartners bij elkaar. Ook dit jaar willen we de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds zodoende helpen door ons netwerk en onze kennis van de internationale markten in te zetten. We kijken ernaar uit om deuren te openen naar de markten waar deze ambitieuze ondernemers aan de slag willen.”

Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland: “Om het economisch herstel kracht bij te zetten, moeten we nog beter gebruikmaken van de kansen op de wereldmarkt. Het MKB weet weliswaar zijn weg te vinden, maar tegelijkertijd is het potentieel juist hier nog groot. Dat potentieel moeten we aanboren. En met ons fonds leveren we daaraan een bijdrage. De winnaars van eerdere edities laten dat ook zien.”

Ed Hoeks, ambassadeur van Nederland in Tsjechië: “Nederland heeft veel mooie innovatieve bedrijven met mooie producten. De ondernemers die zich hebben aangemeld bij het OHMF zijn daarvan het bewijs. De partners van het OHMF kunnen ondernemers helpen met het opbouwen en uitbreiden van het hun netwerk. Ze zijn in elk geval van harte welkom bij onze ambassades, consulaten-generaal en handelskantoren in het buitenland. Want zakendoen gaat niet altijd soepel. Er is niet altijd sprake van een level playing field en eerlijke markttoegang. De ambassade kan daarin bemiddelen of de autoriteiten van het gastland aanspreken.”

De winnaars zijn door een vakjury geselecteerd uit meer dan vierhonderd inschrijvingen. Eerdere winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds zijn onder andere Milestone Cards, Micanti en Tropicare.

Over het Oranje Handelsmissiefonds

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met dit fonds bundelen de initiatiefnemers hun krachten en onderstrepen zij het belang van internationale handel voor Nederland.

Overal ter wereld zijn Nederlandse bedrijven te vinden. Zij zorgen voor groei en werkgelegenheid, zowel in het buitenland als in ons eigen land. Sterker nog: export is al jaren een van de groeimotoren van onze economie. Het onverwoestbare geloof van een ondernemer dat nu juist met dit ene idee de wereld gaat veroveren, maakt dat het ook werkelijk zou kunnen lukken. Maar om in het buitenland succesvol te zijn, is er naast een goed idee en ambitie ook praktische steun, lokale kennis en een goed netwerk nodig. Het Oranje Handelsmissiefonds voorziet daarin.

Het koninklijk paar vervult een belangrijke rol als het gaat om internationale handelsbevordering. De troonswisseling op 30 april 2013 is voor de initiatiefnemers dan ook hét moment geweest om hun krachten en ervaring te bundelen in het Oranje Handelsmissiefonds.