Micanti staat aan de vooravond van een doorbraak. Na successen in onder meer Nederland en het Midden-Oosten staat het kompas nu gericht op Singapore. “Dat land biedt dé omstandigheden om aan de wereld te laten zien dat ons product werkt.”

“We hebben een baanbrekend patent op antifouling ontwikkeld”, begint Pieters. “Thorn D is een zelfklevende folie met een ‘stekelhuidje’ dat aangroei van mossels en algen weert, speciaal bedoeld voor de maritieme sector. Het is milieuvriendelijk, brandstofbesparend en gaat minstens 5 jaar mee.” Micanti won hiermee in juli 2014 al de titel ‘meest innovatieve mkb-onderneming van Nederland’. Met de prijs van het Oranjehandelsmissiefonds (OHMF) hoopt het bedrijf af te stevenen op groter internationaal succes. Pieters: “We willen mondiaal een belangrijke speler worden.”

Land vol kansen

“We focussen ons op Singapore; een klein staatje, maar op maritiem vlak heel groot en kansrijk voor ons”, vertelt Pieters. “Door het warme klimaat zijn er veel aangroeiproblemen, ondernemers staan open voor innovatie en het is een goede brug naar omringende landen.” Micanti zette er op eigen kracht al relevante stappen. Op een offshorebeurs legde ze daar belangrijke contacten met scheepseigenaren. “De eerste order is al in zicht.”

Sparren over strategie

Maar Micanti wil meer en daar kunnen de partners van het OHMF goed bij helpen. “ING is goed vertegenwoordigd in Azië”, vervolgt de ondernemer. “Met hun netwerk en de sectoranalyses die ze uitvoeren, kunnen we dieper de markt in. Hetzelfde geldt voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl). Ook zij hebben een bruikbaar netwerk. Bovendien begeleidt zij Nederlandse innovatiebedrijven. Met hen hopen we flink te sparren over onze strategie.”

Een goed gesprek

De eerste stappen bespraken Pieters en zijn compagnon Rik Breur recentelijk tijdens het eerste gesprek met ING en RVO. “Het gaf vertrouwen”, vertelt Pieters. “Veel vragen zijn beantwoord, bijvoorbeeld omtrent de handelsmissie. Het is nog onduidelijk of die er echt komt. Hoewel zo’n missie vele deuren opent, willen we er niet op wachten. Daarom is een grote bijeenkomst voor relevante partijen op de ambassade in Singapore nu één van de opties.”

De diepte in

Daarna zou Pieters nog graag een roadshow houden. “Waarbij we geïnteresseerden afzonderlijk bezoeken om meer de diepte in te gaan. De OHMF-partners bekijken nu welke contacten kunnen helpen onze ambitie waar te maken: onze game change technology in de markt zetten.”

Singapore

“Het winnen van het Oranje Handelsmissiefonds heeft voor ons grandioos uitgepakt. Met behulp van de partners hebben we een groots seminar in de residentie van de ambassadeur in Singapore gegeven. Hierdoor zijn we met een soort BIG BANG gelanceerd in Singapore. De aansprekende namen achter het Oranje Handelsmissiefonds straalden daarbij ook ons af. De hele week hadden we een filmcrew mee die ons volgden. Ook dat heeft indruk gemaakt.” Tevens zijn er deuren voor ons geopend, die anders langer dicht zouden blijven, denk daarbij aan het enorme netwerk van ING.”

Enorm netwerk

“Inschrijven is een no-brainer. Heb je internationale ambities en wil je graag ergens worden ‘gelanceerd’, dan is het Oranje Handelsmissiefonds dé mogelijkheid om dit ook voor elkaar te krijgen. Het winnen van de prijs geeft je bedrijf een boost. Denk daarbij aan de publiciteit, de handelsmissie en het enorme netwerk van de partners. Wij hebben er in ieder geval nog steeds plezier van. Het houdt namelijk niet op na de missie. Belangrijkste tip: neem na het winnen van de award ook initiatief en neem contact op met de partners.”