Het Fonds

/Het Fonds
Het Fonds2018-06-19T14:51:37+00:00

HET FONDS

Nederland exportland

Buitenlandse markten zijn enorm belangrijk voor Nederlandse bedrijven. Volgens cijfers van het CBS is de exportafhankelijkheid van onze industrie op het hoogste punt in 20 jaar tijd: van elke euro die de Nederlandse industrie verdient, wordt 70 cent door export opgebracht. Nederland is dus een ondernemersland met een internationale focus. Dat is logisch, aangezien Nederland een veel kleinere binnenlandse markt kent dan andere landen, zoals Duitsland, de Verenigde Staten, China of Japan.

Voor ondernemers die hun afzetmarkt willen vergroten is het heel verstandig om een stap naar het buitenland te maken.

Nederland exportland

Buitenlandse markten zijn enorm belangrijk voor Nederlandse bedrijven. Volgens cijfers van het CBS is de exportafhankelijkheid van onze industrie op het hoogste punt in 20 jaar tijd: van elke euro die de Nederlandse industrie verdient, wordt 70 cent door export opgebracht. Nederland is dus een ondernemersland met een internationale focus. Dat is logisch, aangezien Nederland een veel kleinere binnenlandse markt kent dan andere landen, zoals Duitsland, de Verenigde Staten, China of Japan.

Voor ondernemers die hun afzetmarkt willen vergroten is het heel verstandig om een stap naar het buitenland te maken.

Het Oranje Handelsmissiefonds opent deuren

Bij de troonwisseling in 2013 is voor ondernemers die een grotere afzetmarkt zoeken het Oranje Handelsmissiefonds opgericht. De initiatiefnemers ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), willen ondernemers helpen om nieuwe deuren in het buitenland te openen. Met dit fonds bundelen de partners hun krachten en onderstrepen zij het belang van internationale handel voor Nederland.

Ieder jaar maken tien bedrijven kans op ondersteuning bij het opbouwen van een internationaal netwerk, omdat zij zelf vaak niet het netwerk of de armslag hebben om zelfstandig de buitenlandse markt te verkennen.

Het winnen van het fonds opent dus letterlijk deuren in het buitenland. Ondernemers gaan op missie, komen in contact met mensen die ze normaal niet spreken en dat draagt allemaal bij tot het bereiken van een hoger doel: sneller starten in het beoogde exportland. Sommige eerdere winnaars verwerkten al binnen een jaar hun eerste buitenlandse orders.