Bedrijf Fleetshield revitaliseert Nederlandse en Tsjechische treinen op innovatieve wijze

//Bedrijf Fleetshield revitaliseert Nederlandse en Tsjechische treinen op innovatieve wijze

BEDRIJF FLEETSHIELD REVITALISEERT NEDERLANDSE EN TSJECHISCHE TREINEN OP INNOVATIEVE WIJZE

Het bedrijf Fleetshield helpt o.a. de NS en onderhoudsbedrijf NedTrain op een innovatieve manier bij het revitaliseren en instandhouden van hun treinen. Ze pakken treinen van binnen en van buiten in met speciale zelfklevende kunststoffolie die in iedere gewenste kleur of design kan worden geproduceerd. Het resultaat is dat de vervoersmiddelen er weer als nieuw uit zien, voldoen aan de laatste veiligheidsnormen en dat ze zijn beschermd tegen schade zoals graffiti en krassen.

Het bedrijf had een internationale droom en wilde graag in Tsjechië aan de slag omdat de railmarkt daar veel op de Nederlandse lijkt. Dus schreef directeur Jeroen van Son zich in voor het Oranje Handelsmissiefonds. En hij won. Inmiddels heeft het bedrijf de eerste Tsjechische orders kunnen schrijven. Na een tegenvallende ervaring in Polen wilde Van Son het in Tsjechië anders aanpakken. “We hadden behoefte aan een goede introductie bij vervoersmaatschappijen daar omdat we zagen dat er veel kansen lagen.” De Tsjechische markt is ongeveer net zo groot als de Nederlandse en de situatie is vergelijkbaar: ze hebben nieuw materieel, maar zitten ook nog met veel oudere treinen die ze inzetten. Fleetshield wilde de pijlen met name richten op het revitaliseren van het oudere materieel.

Tsjechische relaties opbouwen

Van Son: “We schreven ons in voor het Oranje Handelsmissiefonds en we wonnen”. In tegenstelling tot veel winnaars ging hij niet op een georganiseerde handelsmissie, maar kreeg Fleetshield ondersteuning bij het organiseren van een seminar op de ambassade in Praag. “De partners van het Oranje Handelsmissiefonds hebben alles voor ons verzorgd. Met name ING, KLM en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland zijn heel belangrijk voor ons geweest. Zij raadpleegden hun lokale netwerk en keken ook of ze interessante partijen zoals vertegenwoordigers van vervoersbedrijven of van de luchthaven konden interesseren om naar het event te komen.” En met succes, want de opkomst was goed. “Toen merkte ik hoe krachtig het is om partners als ING, KLM en het ministerie van Buitenlandse Zaken achter je te hebben staan. Het is heel anders zakendoen als je een evenement uit naam van deze partijen kunt organiseren op een ambassade, dan wanneer ik het zelf had moeten doen in een hotel. Bovendien had ik de contacten niet.” Naast het houden van een eigen presentatie, gaf Van Son een demonstratie en spoot ter plekke een geprepareerde bus met graffiti en maakte het weer schoon. Ook nodigde hij twee invloedrijke personen uit de branche uit om te komen spreken.

Tsjechische deals

Van Son: “KLM is ook een partner van het fonds en van hen ontvingen we twee tickets naar het gewenste exportland. Deze tickets hebben we ingezet voor het seminar in Praag.” En het heeft Fleetshield geen windeieren gelegd, want de eerste deals zijn een feit. “Wij gaan de ramen van trams in Brno aanpakken en in Slowakije kunnen we van een aantal rijtuigen zowel de binnen- als de buitenzijde doen, we hebben een order binnen om een gebouw te voorzien van geurbeschermende folies, ook een onderdeel van het productenportfolio van Fleetshield en ook heeft ING ons verrast met een opdracht voor het nieuwe hoofdkantoor in Praag.”

Tsjechische learnings

Hoewel Tsjechië dichtbij huis is, liep Fleetshield ook tegen een aantal zaken aan zoals cultuurverschillen en een taalbarrière. Van Son: “Het is cruciaal om zo snel mogelijk een lokale partner te vinden die de taal spreekt en zijn weg kent. Maar zelfs met een goede partner is ook zakendoen in Tsjechië een kwestie van een lange adem.” Dat vindt de directeur niet vreemd, want ook in Nederland duurde het twee jaar voordat hij echt de markt op kon. “De railmarkt is conservatief en men denkt eerder aan verf en aan schadeherstel, dan aan een duurzame folie voor glans- en kleurbehoud.”

Meer Oranje Handelsmissiefonds?

Voor Fleetshield is het al weer twee jaar geleden dat zij het Oranje Handelsmissiefonds wonnen. Toch is ‘het winnaarsjaar’ nog steeds niet voorbij. “Onlangs heb ik met ING gesproken of zij ons op dezelfde wijze opnieuw kunnen ondersteunen om eventueel voet aan wal te krijgen in een tweede land, zoals Oekraïne, het één na grootste spoorland ter wereld. En dat willen zij graag doen.”

MKB doe mee

Ondernemers met een exportdroom kunnen zich tot en met vrijdag 2 oktober 2015 opgeven via www.ohmf.nl. Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het fonds is opgericht om internationaal zakendoen te bevorderen en biedt Nederlandse ondernemers de kans om hun internationale droom waar te maken.

2017-04-07T09:59:05+00:00