‘DEZE HANDELSMISSIE WAS NIET ZOMAAR EEN HANDELSMISSIE’

“De exportwens kreeg eindelijk handen en voeten”, vertelde directeur Jeroen van Son begin dit jaar. Inmiddels zorgde een handelsmissie – mogelijk gemaakt door het OHMF – naar Tsjechië voor concrete resultaten voor zijn bedrijf in bescherm- en geurabsorberende folies.

Eén van Van Son’s grootste wensen is inmiddels vervuld: een seminar op de ambassade, bijgewoond door belangrijke Tsjechische (openbaar)vervoersbedrijven, Fleetshields belangrijkste doelgroep. “Het was goed dat de ambassade de uitnodigingen verstuurde. Het geheel krijgt dan meer cachet, waardoor men eerder geneigd is te luisteren naar ons verhaal.”

Op maat

Twaalf bedrijven gingen op de uitnodiging van de ambassade in. Zelfs de luchthaven van Praag en de Slowaakse spoorwegen waren vertegenwoordigd. “Dan merk je dat dit niet zomaar een handelsmissie is,” vervolgt Van Son, “maar echt eentje op maat. Je krijgt direct de juiste mensen uit je doelgroep te pakken.”

Gedachte

“Ik wilde tijdens het seminar niet uitsluitend het Fleetshield-verhaal vertellen”, gaat Van Son verder. “Veel te commercieel. De gedachte achter het product is minstens zo belangrijk.” Daarom deed bijvoorbeeld Mark van Hagen, een gezaghebbende deskundige van de Nederlandse Spoorwegen, het woord. Hij vertelde over de beleving van reizigers tijdens het wachten in treinen en stations.

Eye-opener

De productdemonstratie aan het eind van het seminar maakte de middag af. Graffiti-artiest Zbynek Vyskup spoot een Praagse bus die beplakt was met folie van Fleetshield vol met verf. Van Son liet vervolgens zien hoe makkelijk deze graffiti van de folie te verwijderen was. “Een enorme eye-opener voor veel bedrijven. Ze weten helemaal niet dat dit soort folies bestaan.”

Opmerkelijke opdracht

Het seminar heeft concreet nut gehad. Van Son: “Een opmerkelijke opdracht kwam vanuit het hoofdkantoor van ING Praag. Daar was ik een dag eerder om een presentatie te geven. Na enthousiaste reacties van de mensen daar, besloot de CEO van ING het seminar op de ambassade te bezoeken. Inmiddels werken we aan een concept voor het interieur in hun nieuwe vestiging waar ze binnenkort naartoe verhuizen. Grappig toch, dat een bedrijf dat zelf OHMF-partner is om een opdracht vraagt?”

Twee contactmomenten

Meteen na het seminar stond Fleetshield op een beurs in het oosten van Tsjechië. Dat was bewust zo uitgekiend, want twee contactmomenten vlak achter elkaar zijn volgens Van Son erg effectief. “Bedrijven zien je naam in korte tijd twee keer voorbijkomen. Dat zorgt voor herkenning. Bovendien kwamen veel gasten van het seminar ook langs op de beurs. Ook daar zijn weer concrete opdrachten uitgekomen.”

Doorpakken

“Er is na de missie duidelijk beweging gekomen in Tsjechië. Als ik kijk naar het aantal bezoeken, aanvragen, afspraken en proeforders mogen we in onze handen knijpen. Ons partnerbedrijf in Tsjechië pakt dat verder op. Onze volgende stap is gevolg geven aan het seminar. Daarvoor vraag ik de ambassade de bedrijven uit te nodigen die eerder niet op de uitnodiging zijn ingegaan. Nu is het moment om door te pakken.”

Positieve reuring

Ook in Nederland lopen de zaken lekker door met een partnership met Hago Nederland en klussen voor onder meer NS en het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. Maar Van Son en zijn collega’s laten de focus op Tsjechië geen moment verslappen. Het plan is zelfs om er – met behulp van ING – een vestiging op te zetten. Al deze ontwikkelingen zorgen voor positieve reuring binnen Fleetshield. Van Son: “Er is beweging en dat is precies wat we wilden.”