Duitsland massaal aan de vegetarische Schnitzel

//Duitsland massaal aan de vegetarische Schnitzel

DUITSLAND MASSAAL AAN DE VEGETARISCHE SCHNITZEL

De tien winnaars uit de eerste lichting van het Oranje Handelsmissiefonds hebben grote ambities en dromen op exportgebied. Hoe is het hen vergaan? In dit artikel kijken we terug en vooruit met Ojah, dat met succes zijn vegetarische Schnitzel exporteert.

Met de internationale ambities van Ojah uit Ochten gaat het in 2014 voor de wind, beaamt commercieel directeur Jeroen Willemsen. Het bedrijf dat in Nederland een basis voor vleesvervangers op de markt brengt onder de naam Beeter? zag het werknemersbestand dit jaar groeien van 6 naar 18 werknemers. Ook de omzet is meer dan verdubbeld, wat voor het grootste gedeelte komt dankzij de stap naar het buitenland. En de vooruitzichten voor 2015 zijn goed. Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) draagt daar zeker aan bij.

Duizenden supermarkten

In Duitsland liggen inmiddels Schnitzels, Streifen (reepjes) en 4 andere Beeter-gebaseerde producten in de schappen van duizenden supermarkten. Daar komen binnenkort nog 3 producten bij. “Er wonen daar 80 miljoen mensen dus dan liggen onze producten al snel in meer supermarkten dan het totaal aantal Nederlandse vestigingen van Albert Heijn en Jumbo bij elkaar opgeteld. Ook in onder meer België en de Scandinavische landen zijn onze producten te koop”, zegt Willems.

Prijs met status

Het succes bij onze ooster- en zuiderburen is voor een deel tot stand gekomen dankzij het OHMF. Willemsen: “Deze prijs leverde ons een hoop public relations op. Tot over de grens aan toe.” Supermarkten in Duitsland en België zagen de filmpjes en lazen de artikelen. Zij zochten contact met het bedrijf uit Ochten en zo begon het balletje te rollen. “Het is dus duidelijk een prijs met status.”

Verenigde Arabische Emiraten

Ook liet Willemsen een marktscan uitvoeren voor de Verenigde Arabische Emiraten (VEA) met behulp van de RVO, één van de partners van het OHMF. “Zo zijn we in contact gekomen met een bedrijf uit België dat al op die verre markt in ons segment actief is. We hebben op deze manier als het ware een ‘short cut’ genomen om ons product daar in de schappen te krijgen. De eerste samplings zijn achter de rug en het ziet er goed uit voor ons.”

Keuze maken

Een ander onderdeel van de prijs is het bezoeken van beurzen. “We zijn in de Verenigde Staten (VS) bij een voor ons heel belangrijke beurs geweest. Daar spraken we met veel partijen. De conclusie is dat de markt veelbelovend is en men positief is over ons product. Toch hebben we besloten onze droom over de stap naar de VS voorlopig ondergeschikt te maken aan het op peil houden van de kwaliteit van de productie in Nederland en het groeisucces op de Europese markt. Ondernemen is keuzes maken en het bijsturen van je strategie”, zegt Willemsen.

Internationaal prestige

Ook in Nederland hebben we nu voor het tweede jaar achtereen op een belangrijke beurs gestaan; de PLMA in Amsterdam voor internationale inkopers. “Dit tweede jaar, nadat we de prijs van het OHMF in de wacht hadden gesleept, kreeg onze stand veel meer aanloop. Dan merk je dat het een prijs met prestige is, juist vanwege alle partijen die zich aan het OHMF verbonden hebben.”

KLM-maaltijden

Concluderend heeft het OHMF Ojah veel gebracht. Gevraagd naar zijn doelen is er nog een ding dat Willemsen zeker voor elkaar wil krijgen.“KLM is één de partners van het OMHF en het zou toch heel leuk zijn als ons product gebruikt wordt in de vegetarische maaltijden die geserveerd worden op de vluchten van onze nationale luchtvaartmaatschappij!”

SCHNITZEL DUITSLAND

2017-04-07T09:59:03+00:00