EXTRA ONDERSTEUNING VOOR INTERNATIONALE AMBITIES

Schiphol, 7 november 2014 – Tien mkb-bedrijven met concrete groeiambities in het buitenland krijgen daarbij het komende jaar extra ondersteuning van het Oranje Handelsmissiefonds. Dat hebben minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking), Harm Kreulen (KLM), Ralph Hamers (ING) en Michaël van Straalen (MKB-Nederland) vandaag tijdens een bijeenkomst op Schiphol bekend gemaakt. Deze tien winnaars ontvangen een ‘Oranje Handelsmissiepakket’. Dit pakket biedt ondersteuning in de vorm van een volledig begeleide deelname aan officiële handelsmissies, of deelname aan internationale beurzen.

Het is de tweede keer dat tien middelgrote bedrijven een ‘Oranje Handelsmissiepakket’ ontvangen. In het afgelopen jaar is gebleken dat deze ondersteuning veel waard is. Internationaal zakendoen vergt een grondige voorbereiding en een lange adem. Door gerichte acties te nemen, hebben de winnende ondernemers op efficiënte wijze een voet aan de grond gekregen in nieuwe markten en maken zij momenteel een goede kans om succesvol te zijn in het buitenland.

De tien winnende bedrijven dit jaar zijn (in willekeurige volgorde):

G3 uit Amsterdam. Het product van G3 is SOLIS: tijdelijke accommodaties. Comfortabele en opblaasbare hotel pods, geschikt om in te kunnen werken, leven en slapen. G3 wil een verkooporganisatie in de VS en Canada opzetten en vraagt aan het Oranje Handelsmissiefonds advies over wet- en regelgeving, lokaal netwerk en toegang tot handelsmissies en beurzen.

Tropenzorg B.V. uit Almere. Tropenzorg wil voet aan de grond in de VS om haar product, de Care Plus Tick Test, uit te rollen. Deze zelftest laat snel en goedkoop zien of een teek besmet is met de gevaarlijke ziekte van Lyme-bacterie. Tropenzorg heeft vooral behoefte aan advies over wet- en regelgeving in de VS.

Havatec uit Noordwijkerhout. Havatec zal de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds inschakelen om de markt voor bloemenverwerkingslijnen in Japan in kaart te brengen en te veroveren. De ambitie van het bedrijf is verder dat 25% van de lokale telers in Zuid-Amerika voorzien zijn van een Havatec bloemenverwerkingsmachine.

ReadSpeaker Holding B.V. uit Huis ter Heide, softwareontwikkelaar, is wereldwijd marktleider op het gebied van online tekst-naar-spraak en heeft de ambitie om het vestigingennetwerk uit te breiden naar Brazilië, het Midden-Oosten en India. Daarvoor is het bedrijf op zoek naar contacten en lokale partners in die landen.

Admesy B.V. uit Ittervoort ontwikkelt en verkoopt colorimeters en spectrometers voor toepassingen in ontwikkeling en productie en wil een wereldwijde positie veroveren als producent van spectrometers. Admesy heeft behoefte aan het vinden van geschikte zakenpartners en toegang tot relevante beurzen in de VS, Midden-Oosten, Europa en Afrika.

Beeztees uit Waalwijk wil in 2015 de markt voor accessoires voor huisdieren uitbreiden richting Zuid-Amerika (Brazilië) en Azië (Japan/India). Het bedrijf schakelt het fonds met name in voor zijn kennis van importwetgeving en cultuurverschillen in de wijze van zakendoen.

Tramper Technology B.V. uit Goes zoekt betrouwbare partners in de VS om de markt te veroveren met hun verpakkingsmachines en complete verpakkingslijnen.

Micanti BV uit Amsterdam heeft 100% milieuvriendelijke antifouling ontwikkeld.

Antifouling voorkomt algen- en mosselaangroei op schepen. Dit innovatieve product kan ertoe bijdragen dat de wereldzeeën schoner worden en reduceert bovendien het brandstofgebruik aanzienlijk. Micanti zoekt de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds bij uitbreiding naar Azië en specifiek Singapore.

L.B.P. Rotterdam B.V., uit Maasdijk heeft de wens om in contact te komen met een relevant netwerk in Colombia. L.B.P. levert logistieke dienstverlening in Europa aan exporteurs van vers fruit en groente en wil de exporteurs van vers fruit in Colombia kunnen bijstaan in het bewerken en veroveren van de Europese markt

Milestone™ Cards van onderneemster Gemma Broekhuis creëert en produceert unieke giftsets met geïllustreerde kaarten waarmee je foto’s van belangrijke momenten kunt vastleggen, bewaren en delen. Op deze manier hoef je alle gedenkwaardige momenten van een zwangerschap, baby en jonge kinderen nooit te vergeten. De kaarten zijn in korte tijd een groot succes in binnen-en buitenland en inmiddels verkrijgbaar in 28 landen en 12 talen. Broekhuis wil zich in 2015 op Japan gaan richten: ze heeft sinds kort een licentie voor het gebruik van de afbeeldingen van nijntje, die komend jaar haar 60ste verjaardag viert en erg geliefd is bij Japanners.

De tien MKB-bedrijven zijn door de jury geselecteerd uit een totaal van bijna 250 aanmeldingen op basis van hun ambitie en de serieuze kans om in het buitenland succesvol te zijn. De tien winnaars kunnen een jaar lang rekenen op speciale aandacht van de initiatiefnemers, met ondersteuning van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij helpen de ondernemers in hun voorbereiding op het zakendoen over de grens, maken samen met de onderneming een plan de campagne, brengen hen in contact met hun internationale netwerk en verlenen het bedrijf ondersteuning in hun (eerste) stappen in een nieuwe markt.

Het Oranje Handelsmissiefonds is een gezamenlijk initiatief van ING, MKB-Nederland, KLM, en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Oranje Handelsmissiefonds wil middelgrote bedrijven inspireren en stimuleren om kansrijk te exporteren. De tien ondernemers met het ‘Oranje Handelsmissiepakket’ zullen worden gevolgd en hun kennis, ervaringen en verhalen worden gedeeld op www.oranjehandelsmissiefonds.nl om zo weer een voorbeeld te kunnen zijn voor andere Nederlandse ondernemers.

Perscontact Oranje Handelsmissiefonds

Arjen Boukema
Tel +31 6 30648709
Arjen.Boukema@ing.nl

Perscontacten partners