HET ORANJE HANDELSMISSIEFONDS: ADVIES, STEUN EN MEE OP HANDELSMISSIE

ING, KLM, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken startten in 2013 samen een fonds dat beloftevolle bedrijven helpt bij internationale groei. Het fonds opent deuren voor bedrijven die normaal gesloten blijven.

Het eerste jaar van het Oranje Handelsmissiefonds

Als de wereldeconomie in de lift zit, ziet een ambitieus ondernemer zijn kans schoon. Alleen hebben ze niet altijd het netwerk en geld om de eerste stap naar internationale groei te maken. Daarom sloeg ING de hand ineen met MKB-Nederland, KLM en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Samen startten ze een fonds dat beloftevolle bedrijven helpt bij internationale groei. Resultaat is het Oranje Handelsmissiefonds, een fonds dat speciaal ter gelegenheid van de troonswisseling op 30 april 2013 is opgericht. Jaarlijks maken tien Nederlandse bedrijven met een omzet tussen de 2 miljoen en 30 miljoen euro aanspraak op een symbolische cheque van 10.000 euro. Voor dit bedrag krijgen ze advies over de aanpak en mogelijkheden van internationaal zakendoen en kunnen ze op handelsmissie.

De toekomst van het Oranje Handelsmissiefonds is voor vijf jaar gewaarborgd.

Vier krachten gebundeld

ING helpt ondernemers met financiële expertise en kennis van de sector en het beoogde exportland, KLM helpt ondernemers aan contacten op locatie en verzorgt de organisatie van vluchten, MKB-Nederland deelt zijn deskundigheid, en het ministerie van Buitenlandse Zaken maakt rapporten over de mogelijkheden en stand van zaken in het exportland. Alle vier de organisaties brengen je uiteraard ook in contact met hun netwerk.

Een selectiepanel van ING, KLM, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken bepaalt elk jaar welke tien bedrijven verkozen worden. Inmiddels zijn de eerste tien gelukkigen gekozen.

Veel reizen in het verschiet

Eén onderdeel van de steun van het Oranje Handelsmissiefonds is dus de optie om op handelsmissie te gaan. Gezien het aantal missies dat de afgelopen jaren is georganiseerd, zijn er wat dat betreft aardig wat mogelijkheden. Zo heeft het tweede kabinet onder premier Mark Rutte in het eerste jaar dat het regeerde in totaal 25 handelsmissies gemaakt.

Premier Rutte was zelf vorig jaar op reis naar Texas, China en Indonesië. Dit jaar reist hij opnieuw met een grote groep bedrijven naar China, het jaar daarop is Indonesië weer aan de beurt. Voor beide snelgroeiende Aziatische landen is Nederland de tweede handelspartner binnen de Europese Unie. Daarnaast staan er dit jaar handelsreizen op de planning naar onder meer Roemenië, Brazilië en Rusland.

Voorbereiden

Maar meegaan met een handelsmissie moet wel zin hebben. Daarom is een uitgebreide oriëntatie in Nederland essentieel. “Daar helpt ING bij”, zegt woordvoerder Arjen Boukema. “Is dit jaar wel de beste timing? En voor welke bestemming moet je kiezen? En als je eenmaal de juiste bestemming hebt, dan moet ’het thema van de missie bij jouw onderneming passen. Al deze vragen moeten beantwoord worden voordat je mee op pad gaat.”

Kijk hier voor meer informatie over de komende handelsmissies.

Dit artikel verscheen eerder op www.nu.nl op 28 maart 2014