Hoe ver kom je in een jaar met een beetje hulp?

//Hoe ver kom je in een jaar met een beetje hulp?

HOE VER KOM JE IN EEN JAAR MET EEN BEETJE HULP?

Internationaal ondernemen is een droom van veel Nederlandse bedrijven. Maar hoe doe je dat? Het Oranje Handelsmissiefonds heeft het afgelopen jaar 10 bedrijven op weg geholpen. Een kleine terugblik van hun ervaringen tot nu toe.

In 1 jaar met je bedrijf de grens over

Wat komt er allemaal bij kijken als je wilt uitbreiden naar het buitenland? Hoe ver kom je in één jaar met een beetje hulp?

Nederland is een klein land, daarom bereik je met je bedrijf al snel de grenzen. Niet vreemd dus dat export de groeimotor van de Nederlandse economie is. De stap naar het buitenland lijkt logisch voor menig bedrijf. Daar ligt immers een immense markt te wachten.

Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En wie kan je op weg helpen? Het zijn vragen die in elk geval deels zijn opgelost voor de bedrijven die de begeleiding gewonnen hebben van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Zij hoeven niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Afgelopen weken kon je op MT.nl lezen hoe het de bedrijven vergaat in hun reis naar het buitenland. Een kleine terugblik van hun ambities en ervaringen tot nog toe.

Uiteenlopende ambities

De internationale ambities van de deelnemers aan het OHMF zijn zeer divers. Sommige bedrijven hebben nog nooit een voet over de grens gezet, terwijl anderen al in tig landen hard aan de weg timmeren en de grenzen nog verder willen oprekken. Ook de motivatie loopt uiteen. Sommige bedrijven hebben de grenzen van Nederland bereikt, zoals Fleetshield-directeur Jeroen van Son: ‘Onze markt bleek met een beperkt aantal spelers al snel te klein.’

‘Het is toch kicken om tophotels in China als klant te hebben?’

Anderen doen het vooral voor de kick, zoals Timmo Terpstra, DGA bij Peeze. ‘We willen exporteren omdat we het leuk vinden en omdat we ambitieus zijn. Het is toch kicken om tophotels in China als klant te hebben?’ En dan zijn er ook nog die gewoon de kansen willen grijpen die voorhanden liggen. Zoals Guus Simons, oprichter van PathoFinder: ‘China is een grote groeimarkt. Alleen Beijing en Shanghai en omstreken hebben al net zoveel inwoners en ziekenhuizen als heel Europa.’

Maar wat hun motivatie en huidige status ook is, ze hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn allemaal even ambitieus en fanatiek om hun onderneming succesvol te exporteren.

Lokale mores

Zo divers als de ambities wat betreft internationaal ondernemen zijn, zo verschillend zijn ook de problemen of vraagstukken die bij deze missie op tafel komen. Toch zitten er ook voor ieder bedrijf herkenbare situaties bij. Zoals het belang van de juiste contacten en het vinden van lokale partners. Aan tafel zitten met de juiste mensen is bijvoorbeeld ook voor HeatMatrix belangrijk, benadrukt mede-eigenaar Marco Oomen. ‘Een combinatie van technici en de echte beslissers. Technische mensen hebben de neiging om alles wat nieuw is te wantrouwen en zijn conservatief. Ceo’s kijken meer naar de businesscase.’

Ander herkenbare situatie is de cultuur- en taalverschillen die het buitenland met zich meebrengt. Dat onderkent ook Jeroen Willemsen, commercieel directeur van Ojah bv. ‘Door de snelle economische ontwikkeling in de Verenigde Arabische Emiraten willen mensen luxer eten, dus vlees. Maar om culturele en religieuze redenen kan dat niet altijd. We zoeken partners die de lokale smaak en gewoonten goed kennen.’

Niet alleen bij je product leveren de verschillen problemen op, ook bij het zakendoen zelf. ‘Ik begrijp de lokale mores van de Chinese markt helemaal niet’, vertelt Maurits Teunissen, directeur StyleShoots. ‘Wat is daar de gebruikelijke manier van zakendoen? Landen buiten de EU vragen in dat opzicht een heel andere aanpak.’

De lijst met problemen waar bedrijven tegenaan lopen bij exportplannen mag heel divers zijn, één probleem komt vaker terug: de juridische verschillen tussen landen. Zoals Difrax merkte, toen het zijn borstkolf naar Amerika wilde exporteren. Waar dat product hier vrij mag worden verkocht, is dat in Amerika echter een medical device. ‘Daar moeten we veel juridisch werk voor doen’, legt Olivier Overweg, commercieel directeur van Difrax, uit. Ook andere aanverwante vragen heeft hij aan het hulpteam gesteld: ‘Aan welke eisen moeten onze verpakkingen voldoen? Hoe gaan we de customer service inrichten? Waar zitten de aansprakelijkheden en risico’s?’

Voordelen dankzij OHMF

De begeleiding en de missie is nog volop aan de gang, toch zijn de eerste resultaten al binnen. Derk van Wijk, directeur DMI DataMining Innovators, merkt in elk geval al een concreet voordeel van het winnen van de prijs: ‘De prijs van het OHMF zorgt ervoor dat DMI wordt gezien als ‘serieuze club’. Je hebt een medaille opgespeld gekregen en dat is voor derden een soort kwaliteitskeurmerk. Dat maakt alles toch eenvoudiger.’

‘De prijs van het OHMF zorgt ervoor dat DMI wordt gezien als ‘serieuze club’

Daarnaast worden vrijwel alle bedrijven op dit moment in contact gebracht met lokale partners. Dat gebeurt onder andere middels een handelsmissie. Die missies worden wel vaker georganiseerd voor bedrijven, maar deze winnaars hebben een streepje voor, ondervond Werner Ghitti, directeur van Spijkstaal Elektro BV. ‘De geplande handelsmissies sloten helaas niet goed aan bij onze doelen. Daarom zet het ministerie nu een handelsmissie op maat op. Fantastisch natuurlijk, dat we die kans krijgen.’

Ook het bezoek van buitenlandse beurzen – een veelgebruikte methode om nieuwe internationale contacten te vinden – levert een aantal bedrijven dankzij OMHF een stuk meer op. Zo kreeg Timmo Terpstra van Peeze handige tips voor de foodbeurs in Singapore: ‘Zoals: kijk eens naar de deelnemerslijst, zitten daar mensen tussen die je kent? Dat hadden we nog niet gedaan.’ Daarnaast legt ING ook contact met de plaatselijke vertegenwoordiger. ‘Zo kom je bij de juiste mensen aan tafel en dat is al positief.’

Toekomst van de bedrijven

Benieuwd hoe het deze bedrijven de rest van het traject vergaat? Op Oranjehandelsmissiefonds.nl kun je de bedrijven blijven volgen. De ondernemers geven daar regelmatig een update over waar ze tegenaan lopen, hoe ze geholpen worden en hoe ver de plannen zijn gevorderd.

Ook exportplannen?

Zelf ook exportplannen waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken? Houd ook dan de website van OHMF in de gaten. Daar wordt namelijk ook bekendgemaakt wanneer de nieuwe verkiezing plaatsvindt die door initiatiefnemers ING, KLM, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken in elk geval nog komende 4 jaar georganiseerd wordt. Dit artikel is eerder verschenen op www.mt.nl op 10 juni 2014

2017-04-07T09:59:05+00:00