In gesprek met oud-winnaar JASA Packaging Solutions


In 2018 behoorde JASA tot één van de tien winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). JASA Packaging Solutions is een internationaal opererende producent van verpakkingsmachines, sleevers en specialist in verpakkingslijnen. Het Alkmaarse bedrijf is in 1985 opgericht door Piet Pannekeet en inmiddels worden de JASA verpakkingsmachines en sleevers wereldwijd gebruikt: van Denemarken tot Zuid-Afrika en van Italië tot aan Nieuw Zeeland. Het fonds ging met Sandra Somford-Pannekeet, President bij JASA en oud-OHMF-winnaar, in gesprek over zakendoen in de VS, de coronacrisis en de uitdagingen die dit met zich meebrengt:

Hoe zijn jullie gestart in de VS en waar zijn jullie tegenaan gelopen?
“Al sinds eind jaren ’80 worden onze verpakkingsmachines in de Verenigde Staten verkocht via distributeurs. We zagen echter veel meer potentie in de Amerikaanse markt in combinatie met onze innovatieve verpakkingslijnen voor versproducten. Sustainable verpakkingen zijn hier ook een trend waar we in Europa mee vooroplopen. Daarnaast is een grote trend het consumeren van steeds meer convenience voedsel, zoals bijvoorbeeld de kant en klare maaltijdsalades. Wij kunnen deze verpakken zonder dat er mensenhanden aan te pas komen. Om hier echt voet aan de grond te krijgen, was het openen van een eigen vestiging de meest logische stap.”

Merken jullie verschil qua orders en benadering van klanten in Noord-Amerika tussen het feit dat jullie nu vanuit de VS kunnen opereren middels een eigen vestiging en hoe dit voorheen vanuit het kantoor in Nederland liep?
“We merken een heel groot verschil sinds we zelf fysiek in de VS aanwezig zijn. Veruit het meest praktische is uiteraard dat we in dezelfde tijdzone leven en daardoor veel makkelijker en sneller kunnen schakelen. Wij kunnen de vragen waarvoor we onze Nederlandse engineers nodig hebben ’s avonds doorgeven en doorgaans hebben we antwoord als we wakker worden. Dit werkt heel erg goed. Daarnaast word je serieuzer genomen met een eigen vestiging en draai je mee in de Amerikaanse maatschappij; wat de onderlinge communicatie verbetert.”

Kunnen jullie zo’n investering aanraden of juist niet?
“Het opzetten van een vestiging in Amerika kost vooral heel erg veel tijd. Vanaf de start van het regelen van een visum tot aan vertrek kun je het beste driekwart jaar uittrekken. Vervolgens kosten de basiszaken zoals vinden van huisvesting, bedrijfspand, auto’s, bankrekening, etc. meer tijd dan je in Nederland gewend bent. En dan is het natuurlijk zaak om bekendheid te krijgen. Dit kan in sommige gevallen snel gaan, maar over het algemeen heeft dit ook tijd nodig. Al met al zijn wij erg blij dat we deze stap gezet hebben. Tenslotte is internationalisering een belangrijk onderdeel van onze groeistrategie en hebben we hier in de VS waardevolle producten toe te voegen.”

Hoe zijn jullie met Covid-19 omgegaan (en nog steeds) m.b.t. het zakendoen in Noord-Amerika en welke gevolgen hebben jullie gemerkt van het coronavirus?
“Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat een aantal van onze klanten het razend druk kregen en meer zijn gaan verpakken. We hebben gedurende het coronavirus gelukkig ook nog orders gekregen en machines geïnstalleerd. Wel zijn enkele projecten en orders uitgesteld tot er meer duidelijkheid was. En uiteraard heeft het inreisverbod veel effect omdat wij ook nog met monteurs uit Nederland werken. Ook het afreizen naar onze klanten missen we. Gelukkig helpen de huidige technologieën ons goed en hebben we qua klantcontact misschien wel meer contact gehad dan in het pre-Covid tijdperk wegens het verdwijnen van de reistijd.”


Foto links: JASA sleever met appels
Foto rechts: Joost en Sandra na ontvangst visum in VS