Inschrijvingen Oranje Handelsmissiefonds 2015 van start

//Inschrijvingen Oranje Handelsmissiefonds 2015 van start

INSCHRIJVINGEN ORANJE HANDELSMISSIEFONDS 2015 VAN START

Voor het derde jaar op rij kunnen ondernemers met een internationale droom zich vanaf vandaag inschrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Ondernemers met een exportwens kunnen zich tot en met vrijdag 2 oktober 2015 inschrijven via www.ohmf.nl. De uiteindelijke tien winnaars worden op 12 november 2015 bekendgemaakt tijdens het finale-event.

Het fonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij helpen elk jaar tien middelgrote bedrijven bij het opzetten van een internationaal netwerk.

MKB doe mee

De afgelopen twee edities zijn zeer succesvol geweest. Twintig ondernemers zijn al op weg geholpen bij het opzetten en uitbreiden van hun internationale netwerk en het sluiten van contracten. Ook deden winnaars mee aan een handelsmissie of bezochten zij een internationale beurs in steden als: Beijing, Bogota, Hannover, Houston, Miami, Praag, Rio de Janeiro, Tapei, Tokio, San Francisco, Shanghai, Singapore, Toronto en Warschau.

Nederland exportland

De initiatiefnemers willen Nederlandse ondernemers stimuleren en inspireren om over de eigen landgrenzen heen te kijken. Ralph Hamers, CEO ING Group: “In een open economie als de Nederlandse blijft export een belangrijke bron voor groei. Gelukkig herstelt de economie zich op dit moment voorzichtig, maar het blijft onverminderd belangrijk voor ondernemers om over de grens te kijken naar kansen. Succes begint bij een goede voorbereiding in eigen land. Net als voorgaande jaren zal ING haar kennis over de economie, de markt, sectortrends en de cultuur van een land aanwenden om de tien winnaars te begeleiden zowel vanuit Nederland als in het exportland van hun keuze.” Pieter Elbers, President-directeur KLM: “Het midden- en kleinbedrijf is een essentieel onderdeel van de Nederlandse economie en voor de Nederlandse zakenreismarkt, één van de belangrijkste doelgroepen. KLM vindt ondernemerschap en innovatie belangrijk en heeft als doel met het programma te bewerkstelligen dat multinationals en MKB juist hierop van elkaar leren en elkaar versterken. Daarnaast geeft het de gelegenheid om het MKB nog beter bekend te maken met wat KLM voor hen kan betekenen; naast een wereldwijd netwerk van vluchten, ook een speciaal ontwikkeld kortingsprogramma. Graag stellen wij ook onze kennis van markten en onze eigen lokale contacten via onze internationale vertegenwoordiging ter beschikking.”

Handelsmissie of internationale beurs

De overheid heeft een faciliterende rol, bijvoorbeeld door het organiseren van handelsmissies. Afhankelijk van het exportplan kunnen winnaars mee op een geplande handelsmissie, krijgen ze een stand op een grote internationale beurs of kunnen zij via de ambassade een missie op maat doen.

2017-04-07T09:59:05+00:00