MILESTONE BABY CARDS IN JAPAN

Elke moeder in de wereld wil het eerste levensjaar van haar kind grondig vastleggen. Dat besefte Gemma Broekhuis ook toen ze vier jaar terug moeder werd. Dus bedacht ze de Milestone Baby Cards, fotokaarten met teksten als ‘vandaag rolde ik voor het eerst om’ om bijzondere baby-momenten vast te leggen. Inmiddels zijn haar kaarten in 37 landen en in dertien talen te koop. Binnenkort kan ook de complexe markt van Japan worden toegevoegd als afzetgebied.

Met haar gouden idee ging de expansie tot nu toe voortvarend: 37 landen in ruim drie jaar tijd. Maar ook Broekhuis heeft een aantal markten waar ze moeilijk voet aan wal krijgt. Brazilië, Turkije, maar ook Japan is daar één van. “De introductie van onze set met illustraties van nijntje eerder dit jaar, was voor ons het moment om serieus werk te maken van onze Japanse droom. Nijntje is heel geliefd in Japan. Maar we kennen de markt en de cultuur niet.” Dus schreef zij zich in voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF), een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zij kiezen elk jaar de tien ondernemers met het beste plan die ze een jaar lang met raad en daad bijstaan. Ook Broekhuis deed mee en won. Daardoor kan ze nu zeggen dat ze in Japan succes heeft.

Japan leren kennen

Met haar producten opereert Milestone echt in een niche. Daarom had een georganiseerde handelsmissie minder haar interesse. Dus organiseerden de partners van het Oranje Handelsmissiefonds een missie op maat. Broekhuis: “In Tokio is elk jaar de Baby & Kids Expo, samen met een vakbeurs in Keulen en Las Vegas de grootste ter wereld. Dus daar wilden wij sowieso heen.”

Om vooraf kennis van de markt en van de cultuur op te doen, regelden de partners van het fonds vooraf Skype-gesprekken met medewerkers van de Nederlandse ambassade daar. “Zo leerde ik dat Japanners veel waarde hechten aan stenen winkels, online aankopen doen neemt daar nog niet zo’n vlucht. Maar ik leerde zo ook de cultuur kennen. Zo zijn Japanse vrouwen minder openlijk zwanger. En als een kind is geboren, is het gebruikelijk om stad en land af te reizen naar fotostudio’s voor een bijzondere verkleed-shoot met de baby, bijvoorbeeld als zeemeermin. Hierdoor wist ik vooraf al dat de interesse voor ons product Milestone™ Baby Cards groter zou zijn dan voor de Milestone™ Pregnancy Cards.”

Door de Skype-gesprekken met de ambassade leerde de ondernemer ook al snel dat sommige mijlpalen cultureel bepaald zijn. “In Japan is de honderdste dag van de baby echt een ding. Dan is het gebruikelijk om met een baby naar een restaurant te gaan waar hij allemaal volwassen gerechten voor het eerst mag proeven.” We denken er daarom over om een aantal nieuwe kaarten te introduceren speciaal voor Japan.

Miljoenenstad Tokio

Meedoen aan het Oranje Handelsmissiefonds zorgde ervoor dat Gemma Broekhuis een prettige introductie kreeg in een complexe markt als Japan. Ze wist hierdoor precies waar ze moest zijn en wie ze moest spreken. “We zijn uitgenodigd voor een lunch in de residentie van de Ambassadeur van Japan. Aan tafel zat onder andere iemand van Bugaboo Japan, een relatiemanager van ING en een eigenaar van zo’n populaire fotostudio. Zij konden mij vanuit de praktijk veel informatie geven over mijn markt. Verder ben ik op een retail-tour gegaan met iemand van de Ambassade om het retaillandschap en aankoopgedrag van Japanners te leren kennen.” Wat Broekhuis verder heel prettig vond, was de consultant die de Ambassade had geregeld. “Hij maakte niet alleen afspraken met potentiele distributeurs, maar fungeerde ook als tolk.”

Een jaar later

De eerste shipment vertrekt binnenkort naar de nieuwe zakenpartner in Japan en de droom om te ondernemen in Turkije en Brazilië is nog steeds heel levendig. “Het jaar is nog niet voorbij, dus ik hoop dat het fonds me ook hier nog bij kan ondersteunen. Sowieso ken ik dankzij het Oranje Handelsmissiefonds nu de routes en mogelijkheden die via de RVO.nl geboden worden; enorm waardevol voor iedere ondernemer.” Ondertussen werkt ze hard door, wint ze de ene award na de andere en nomineerde The Next Women haar tot één van de ‘next women to watch’. “

MKB doe mee

Ondernemers met een exportdroom kunnen zich tot en met vrijdag 2 oktober 2015 opgeven via www.ohmf.nl. Het Oranje Handelsmissiefonds is opgericht om internationaal zakendoen te bevorderen en biedt Nederlandse ondernemers de kans om hun internationale droom waar te maken.