OHMF oud-winnaar Somnox: “heel veel geleerd van deelname”

Een slaaphulpmiddel voor mensen die slecht slapen. Met dit product werd het bedrijf Somnox in 2018 een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Medeoprichter en CEO Julian Jagtenberg vertelt waar ze nu, ruim 6 jaar later, staan als bedrijf. Wat heeft deelname aan het OHMF hen opgeleverd?

Slapen-als-een-service

Het idee is in 2016 ontstaan vanuit een afstudeeropdracht. Jagtenberg: "ik wilde een familielid helpen die moeite had met slapen." Inmiddels is de afstudeeropdracht uitgegroeid tot een bedrijf dat een natuurlijk slaapmiddel produceert. Dit middel wordt sinds kort vergoed door de verzekeraar. Jagtenberg: "We verkopen het product niet meer, maar verhuren nu eigenlijk slapen-als-een-service. Je least het product tegen een maandelijks bedrag en krijgt daarnaast coaching en 'slaaples'."

Mee op handelsmissie naar de CES

Toen Somnox zich in 2018 opgaf voor deelname aan het OHMF, was de Verenigde Staten het doelland. Jagtenberg: "dat hebben we destijds geprobeerd, maar er is veel gebeurd in de afgelopen jaren. Corona, Rusland... Je hebt veel budget nodig om jezelf daar in de markt te zetten. Op termijn is Amerika nog altijd het beloofde land." Het grootste deel van de omzet komt uit de Benelux. Met eerste kleine successen begint de verkoop op te starten in het buitenland.

Een van de prijzen uit het OHMF-prijzenpakket is deelname aan een handelsmissie naar keuze. Somnox koos voor de CES in de Verenigde Staten. CES is hét techevent waar start-ups, investeerders, de media en mogelijke klanten bij elkaar komen. Ze kregen 2 vliegtickets, toegang tot de CES en begeleiding bij de internationalisatie-strategie. Jagtenberg: "Deelname aan CES heeft ons toen een groot podium geboden, we kregen heel veel publiciteit. Als relatief kleine start-up stonden we ineens in de New York Times en soortgelijke bladen! We waren toen nog niet klaar voor export, we stonden daar met prototypes. Maar het valideert wel je idee."

Lessons learned & tips

Wat heeft het Oranje Handelsmissiefonds, naast deelname aan CES, Somnox nog meer opgeleverd? Jagtenberg: "We hebben heel veel geleerd, en dat is superwaardevol. Veel ondernemers – waaronder wijzelf – onderschatten hoe moeilijk het is om naar het buitenland te exporteren. Onder andere door culturele nuances. Er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Dat heeft het OHMF inzichtelijk gemaakt voor ons."

Jagtenberg's tip voor deelname aan het OHMF: "bedenk goed in welke fase je zit. Ben je klaar voor het buitenland? Zo ja, dan gaat deelname aan het Oranje Handelsmissiefonds je enorm helpen. Dan heb je op het juiste moment de juiste begeleiding en tips."

Met het Oranje Handelsmissiefonds ondersteunen evofenedex, EY, het ministerie van Buitenlandse Zaken, Regina Coeli, RVO en UPS jaarlijks tien mkb-bedrijven met hun exportambities. De inschrijving voor 2024 sluit op 14 juni. Schrijf je hier in.

Bron: