SAMEN MET HET ORANJE HANDELSMISSIEFONDS NAAR CHINA

StyleShoots wil voet aan de grond krijgen in China. Uit het verleden lagen daar geen contacten en de handelswijze en cultuur zijn onbekend terrein. Met hulp van het Oranje Handelsmissiefonds wordt deze ambitie verwezenlijkt.

Rolodex naar China

Een fotomachine die in 60 seconden een kledingstuk fotografeert, vrijstaand maakt en uploadt naar een webshop: dat is StyleShoots’ uitvinding. Daarmee verovert dit jonge bedrijf in rap tempo de wereld. Van Nederland tot Zuid-Amerika. En…China volgt!

Met jaren ervaring in de modebranche, geloofde Maurits Teunissen, eigenaar StyleShoots, samen met zijn team in hun fotomachine. Voorheen waren retailers één tot twee uur kwijt aan het webshop-ready maken van een kledingstuk of modeaccessoire. Met de fotomachine van StyleShoots duurt dit 60 seconden, en fotograaf en photoshop zijn niet meer nodig. Zeker gezien de explosieve groei van online sales is dit een stap vooruit. De fotomachine komt tegemoet aan de groeiende vraag naar hoog-kwalitatief en kostenefficiënt fotografisch beeldmateriaal. Het is dus niet zo gek dat StyleShoots binnen twee jaar grote retailers als MEXX, Marks & Spencer en sinds januari het grote Zalando als klant heeft. Binnen twee jaar is het bedrijf al internationaal succesvol.

Goed luisteren, hard werken

Het was een klant die het idee voor de fotomachine opperde. Teunissen levert namelijk al sinds 2004 software voor schappenplannen in kledingwinkels. Foto’s van kleding zijn daarbij een belangrijk onderdeel. Of hij ook geen foto’s kon leveren voor de webshop? Het idee voor de fotomachine was geboren. Op uiterst gedegen wijze heeft Anders Jørgensen, hoofd Product Development StyleShoots, het idee vervolgens uitgewerkt. Hij werkte hierbij samen met de Technische Universiteit Delft. Het goede idee, de technische uitwerking en de internationale connecties die Teunissen al had in de modewereld, verklaren deels het succes. “Maar niets gaat vanzelf”, benadrukt Teunissen. “De fotomachine wordt continu geëvalueerd en verbeterd op basis van de laatste ontwikkelingen en feedback van onze klanten.”

Rolodex naar China

StyleShoots wil voet aan de grond krijgen in China. Uit het verleden lagen daar geen contacten en de handelswijze en cultuur zijn onbekend terrein. Teunissen schreef zich daarom in bij het Oranje Handelsmissiefonds, dat mkb-bedrijven ondersteunt die de grens over willen. Uit de ruim 250 inzendingen was StyleShoots één van de winnaars.

Samen met de oprichters van het fonds, ING, KLM, MKB-Nederland en Buitenlandse Zaken, wordt nu gekeken hoe StyleShoots kan uitbreiden naar de Chinese markt. Bij de prijsuitreiking van het fonds formuleerde Teunissen treffend: “Jullie rolodex (adreskaarten) naar China, die heb ik nodig!” In het najaar van 2014 is het zover, dan staat de handelsmissie van Styleshoots naar China gepland.

Dit artikel is eerder verschenen op www.ingworld.com in ING World kwartaalmagzine Q2 2014