Tekentest in Noord Amerika

//Tekentest in Noord Amerika

TEKENTEST IN NOORD AMERIKA

Care Plus domineert al ruim twintig jaar de markt in Europa met gezondheidsproducten voor reizigers. Het bedrijf heeft nu ook een tekentest ontwikkeld om de Lyme-bacterie snel op te sporen in de teek.
De test is niet alleen ontwikkeld voor de Nederlandse markt, want teken zijn ook een groot probleem in Noord-Amerika. Directeur Arnoud Aalbersberg waagt de sprong overzee en maakt nu werk van zijn droom om te ondernemen in Canada en de Verenigde Staten, met hulp van het Oranje Handelsmissiefonds.

De tekentest toont binnen twintig minuten aan of een teek besmet is met de bacterie die Lyme veroorzaakt. Wie besmet raakt en wie zich niet snel laat behandelen met antibiotica loopt kans op ernstige chronische klachten. Alleen al in Nederland raakten vorig jaar 23.500 mensen besmet met de ziekte van Lyme*. Maar met een goed product alleen kom je er niet, weet Aalbersberg. Dus om exporteren naar Noord-Amerika echt handen en voeten te geven, schreef hij zich in voor het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF), een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Zij kiezen elk jaar de tien ondernemers met het beste plan die ze een jaar lang met raad en daad bijstaan. Ook Aalbersberg deed mee en won. Daarom mocht hij met het koningspaar en de ministers Ploumen en Schippers mee op handelsmissie naar de Verenigde Staten en Canada.

Amerikaanse claimcultuur

Aalbersberg: “Noord-Amerika en dan vooral de Verenigde Staten stelt hoge eisen. Zeker met gezondheidsproducten loop je daar een groot risico. Dus had ik vooraf behoefte aan een partner die mij hielp bij drie zaken: productaansprakelijkheid ofwel de claimcultuur van Amerika, lokale regelgeving ofwel ‘hoe zorg ik ervoor dat mijn product voldoet aan de eisen?’ en ik wilde graag in contact komen met goede handelspartners. Daar heeft het OHMF me goed bij geholpen. “Je komt echt op een ander niveau in contact met belangrijke personen. Wie kan zeggen dat hij in Chicago met de koning op het podium heeft gestaan bij een set van Nederlandse DJ helden Sunnery James en Ryan Marciano?”

American dream

Het avontuur van Aalbersberg begon met zijn missie naar Canada. Een onderdeel van het programma was matchmaking. “De partners van het fonds hadden in Toronto al een aantal waardevolle afspraken voor me gemaakt, maar er was ook ruimte voor eigen inbreng.” Aalbersberg grote ‘American dream’ is om Walmart als klant te krijgen. Dus heeft het OHMF geregeld dat hij met een inkoper daar aan tafel kwam. “De eerste vraag die ik stelde was: ‘Ken jij iemand met Lyme?’. Een schot in de roos, want zijn schoonzus bleek deze chronische ziekte te hebben. Het ijs was meteen gebroken en het warme contact is hierdoor gelegd.”

Ook de missie in de Verenigde Staten heeft haar vruchten afgeworpen. In de Verenigde Staten ging matchmaking wel iets anders; het programma was al bepaald. Naast een bezoek aan een health-tech beurs met potentieel interessante handelspartners, waren de handelsmissiedeelnemers uitgenodigd voor een exclusief diner in Chicago. “Hier heeft het OHMF er bijvoorbeeld voor gezorgd dat ik naast de directeur van de grootste drogisterijketen kon zitten tijdens het diner. Aan de andere kant van me zat de locoburgemeester van Chicago. En achter mij zat Koningin Maxima. Dat was een geweldige avond, ik kon echt op een heel ander niveau zakendoen.”

Een jaar later

Het is nu driekwart jaar geleden dat Aalbersberg het OHMF won, negen zeer succesvolle maanden. “De verwachting is dat de tekentest volgend jaar in Canada in de schappen ligt, daarna volgt de Verenigde Staten. Zo snel is het nog nooit gegaan.” Maar na de handelsmissies houdt de steun van het fonds niet op. Aalbersberg heeft, net als de andere tien winnaars, twee vliegtickets gewonnen. Met deze tickets van KLM vliegt hij binnenkort naar Salt Lake City voor een belangrijke vakbeurs. En ook mag hij gebruikmaken van het netwerk van ING. “Zo was ik laatst nog op een event van ING waar Ralph Hamers, de CEO van ING Group, sprak voor de top van het Nederlandse bedrijfsleven. Daar zit ik dan maar mooi tussen.”

MKB doe mee

Ondernemers met een exportdroom kunnen zich tot vrijdag 2 oktober 2015 opgeven via www.ohmf.nl. Het Oranje Handelsmissiefonds is opgericht om internationaal zakendoen te bevorderen en biedt Nederlandse ondernemers de kans om hun internationale droom waar te maken.

BRON: http://www.stopdeteek.nl

2017-04-07T09:59:05+00:00