WINNAARS 2014

Tien ondernemers wonnen in 2014 het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Wat heeft dat hun bedrijf het afgelopen jaar opgeleverd? In een rondetafelgesprek geven de ondernemers hun mening.

winnaars 2014

“Dat beeldje op de kast, daar gaat het niet om”, vindt ondernemer Steven Goetstouwers, een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds 2014. Hij zit in aan een grote, ovale tafel en is omringt door journalisten en de andere negen winnaars van vorig jaar. Michaël van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland, vraagt iedere ondernemer wat zij hebben gehad aan hun deelname aan het Handelsmissiefonds.

‘Prijzen geven geloofwaardigheid’

Voor Goetstouwers heeft de prijs meer gebracht dan hij had gehoopt. Met zijn bedrijf Admesy ontwikkelt en produceert hij licht- en kleurmeters. Hij vertelt met trots dat de meeste mobiele telefoons in de kamer zijn getest met zijn apparatuur. Maar hij wil meer: zakendoen in VS, het Midden-Oosten, Europa en Afrika. Daarom schreef hij zich vorig jaar in voor het Oranje Handelsmissiefonds. Dit initiatief van MKB-Nederland, ING, KLM, RVO.nl en het Ministerie van Buitenlandse Zaken is bedoeld om ondernemers te helpen de stap naar het buitenland te maken.

“Ik doe wel vaker mee aan wedstrijden”, vertelt de ondernemer. “Prijzen geven namelijk geloofwaardigheid. Als een deskundige jury in jouw bedrijf gelooft, dan zegt dat iets. In het geval van het Oranje Handelsmissiefonds gold dat helemaal: als de overheid en een bedrijf als KLM jou aanbevelen, opent dat veel deuren in het buitenland.”

Contact op een ander niveautafel winnaars 2014

Op dit moment is Goetstouwers in gesprek met zakenpartners in Canada. Arnoud Aalbersberg, zijn overbuurman aan tafel, kwam  ia het Handelsmissiefonds terecht bij de directeur van een Amerikaanse supermarktketen. “De prijs houdt niet alleen in dat je een eervolle vermelding op je site mag zetten en gratis vliegtickets krijgt. De begeleiders brengen je op een heel ander niveau in contact met buitenlandse zakenpartners. Vóór het Handelsmissiefonds strandde ik vaak bij de receptioniste, nu kom ik direct uit bij degene die de beslissing maakt.”

‘Grote broer’

Het Oranje Handelsmissiefonds is in 2013 in het leven geroepen. De winnaars zijn ondernemers met een duidelijke missie: hun product of dienst aanbieden in een nieuwe, buitenlandse markt naar keuze. Het OHMF nodigt ze op uit voor relevante handelsmissies en beurzen. Ook krijgen de winnaars actieve begeleiding van de initiatiefnemers. “Je krijgt een soort grote broer die je om advies kunt vragen”, zegt Bas Redhead, die met zijn bedrijf G3 flexibele slaapplekken voor festivals bouwt. “Ik heb een directe lijn met iemand die me kan vertellen bij wie ik moet zijn en voor welke valkuilen ik moet uitkijken.”

Het dal is minder diep

Volgens Joop Heijenrath is iedere markt een soort hockeystick. “Je gaat eerst snel, dan kom je in een dal en daarna gaat het als het goed is weer bergopwaarts”, legt hij uit. “Dankzij het Handelsmissiefonds is dat dal een stuk minder diep en kun je sneller omhoog.” Hij kan het weten, want hij is met zijn tekst-naar-spraaktechnologie al in zestig landen actief. Je zou zeggen dat zo’n ervaren exporteur geen hulp meer nodig heeft. “Ervaring helpt, maar iedere cultuur en ieder land is anders. Je moet toch steeds weer opnieuw beginnen. Voor mij is het avontuur trouwens nog echt niet voorbij: mijn handelsmissie naar Brazilië komt nog.”

Het stopt niet

Stopt de begeleiding dan helemaal na een jaar? Michaël van Straalen (MKB-Nederland): “Dat denk ik niet. We hebben als organisatie nog steeds contact met de groep uit 2013, dat zal dit jaar niet anders zijn.”
Ondernemer Gemma Broekhuis: “Ik exporteer mijn geïllustreerde wenskaarten al in westerse landen als Amerika en Duitsland. Dankzij het OHMF heb ik mijn eerste contacten opgedaan in Japan, een land met heel andere gewoontes en een taalbarrière. Dat je gewoon hulp kunt vragen bij de ambassade, dat weet je ergens wel, maar je bent toch terughoudend als kleine ondernemer. Ik vertel het nu ook aan andere mkb’ers: je kunt gewoon hulp vragen, ze vinden het juist leuk om met de kleintjes aan de slag te gaan.”

winnaars 2014 ambassadeurAmbassadeur

De ondernemers komen samen in de zaak van ondernemer Rob Baan. Vlakbij Den Haag heeft hij een kwekerij van micro- en kiemgroentes, zoals tuinkers en alfalfa. Baan is al jarenlang succesvol ondernemer in het buitenland en daarom ambassadeur van het Oranje Handelsmissiefonds.

“Nederlandse mkb’ers zijn veel te bescheiden,” zegt hij. “Wij lopen qua innovati
e vaak voor op de rest van de wereld. Vanuit mijn eigen werkveld weet ik dat wij op het gebied van landbouw veel verder zijn dan bijvoorbeeld Amerika. Daar moeten we trots op zijn. Als ambassadeur van het Oranje Handelsmissiefonds wil ik daarbij helpen.”

Meedoen?

Heb jij ook internationale ambities? Ook dit jaar kun je meedoen met het Oranje Handelsmissiefonds.