Exporteurs van tropisch fruit gaan graag in zee met LBP. Het Nederlandse bedrijf zorgt ervoor dat de smakelijke exoten gaaf in onze schappen liggen. “Dankzij het OHMF hebben we veel publiciteit gekregen.”

Mango’s uit Afrika, bosbessen uit Chili en druiven uit Brazilië. Al dit verse exotische fruit en ook groenten zijn tegenwoordig het hele jaar door voorradig in onze supermarkten. Logistics Business Partners (LBP) Rotterdam B.V uit Maasdijk levert al twintig jaar logistieke diensten aan bedrijven over de hele wereld die hun exotische fruit op de Europese markt brengen. “Onze piek ligt in de periode december tot mei, als het zomer is op het zuidelijk halfrond”, vertelt Anton Filippo, commercieel manager bij LBP. De onderneming is een van de 10 prijswinnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) 2014.

Trouwste klanten

Ruim 80 procent van de klanten van LBP – waar ongeveer 25 mensen in vaste dient en 75 als oproepkracht werken – komt uit landen buiten Europa. Filippo: “Wij verzorgen het transport, de opslag, het laten rijpen en het (her)verpakken van fruit en groente. We doen eigenlijk alles behalve de verkoop.” Sinds 7 jaar doet LBP ook zaken in Colombia. “Daar zitten 2 van onze trouwste klanten met wie we wekelijks contact hebben.”

Positieve vibe

Omdat het economisch voor de wind gaat in Colombia, wil LBP daar graag nog meer zaken doen. De economische groei is er al jarenlang een procent of 5 en de inflatie is nihil. Er heerst een positieve vibe en er liggen daarom een hoop kansen voor ondernemers. “En er zijn in Colombia een hoop fruittelers die hun exotische producten willen exporteren naar Europa”, zegt Filippo over het zakenklimaat in het Midden-Amerikaanse land.

OHMF

Filippo was bezig om LBP aan te melden voor een handelsmissie van het ministerie van Buitenlandse Zaken naar Colombia, toen hij werd gewezen op het bestaan van het Oranje Handelsmissiefonds. “Dat maakte ons enthousiast om aan de slag te gaan. En de rest is geschiedenis, zoals je dat dan zegt”, lacht Filippo.

Publiciteit

Uit de meer dan 200 aanmeldingen werd LBP tot een van de 10 winnaars verkozen. “Daar zijn we natuurlijk heel erg trots op en we hebben er dan ook flink ons voordeel mee gedaan in de media”, zegt Filippo. Naast de extra publiciteit hoopt Filippo dat zijn bedrijf in het komende jaar volop gebruik kan maken van het netwerk van het OHMF.

Voorproefje

“De partijen die achter het handelsmissiefonds zitten hebben een enorm netwerk en daarvan kunnen wij profiteren. De contacten van ING bijvoorbeeld openen deuren die normaal gesproken voor ons gesloten blijven. Een eerste voorproefje hebben we al gehad tijdens de handelsmissie naar Colombia met minister Ploumen. Dat heeft ons al nuttige contacten opgeleverd en ik ben heel nieuwsgierig wat het komende jaar ons gaat brengen.”

Colombia

“In november 2014 namen we deel aan een handelsmissie naar Colombia met minister Ploumen. Hier zijn mooie contacten gelegd voor de toekomst. En niet te vergeten: na het winnen van het Oranje Handelsmissiefonds hebben we publicitair goede sier gemaakt. Alle pers en relacties hebben we op de hoogte gesteld en dat heeft een aantal mooie reacties en publicaties opgeleverd.”

Inspanning nodig

“Wees je bewust dat het ook veel eigen inspanning kost om echt succes te maken van je winst.”