Na slechts één jaar loondienst, hield Arnoud Aalbersberg het voor gezien. Hij begon binnen het bedrijf van zijn vader zijn eigen toko. Zijn ambitie reikt verder dan geld verdienen alleen; de wereld moet ook beter worden van zijn inspanningen.

Met Care Plus biedt Aalbersberg een complete lijn voor de gezondheidsbescherming van reizigers. De producten zijn inmiddels in vrijwel heel Europa te koop. Dat ging niet zonder slag of stoot. “Ook binnen Europa zijn de markten per land verschillend. Dat geldt voor regelgeving, cultuur én voor productvoorkeur. Zo gebruiken ze in het ene land graag een roller met een muggenbeschermingsmiddel en in het andere liever een stick. Om succesvol te zijn, moet je al dat soort verschillen respecteren.”

Leergeld

Aanvankelijk dacht hij België er wel even bij te doen. “Door de aanname dat de cultuur hetzelfde was, heb ik toen kansen gemist en klanten verloren. Een harde leerschool.” Hij kijkt er zonder spijt op terug. “Dat hoort bij het ondernemen. Het geld en de energie die daar in zijn gaan zitten, beschouw ik als leergeld. Nu zoeken we echt álles uit voordat we een markt op gaan. Daarom exporteren we ook nog niet naar de VS, terwijl we er met onze tekentest bijvoorbeeld wel een geweldig product voor hebben.”

Sluimerende markt

De tekentest toont direct aan of een teek is besmet met de bacterie die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Dat is nuttig. Als je op tijd begint met het slikken van antibiotica, is de ziekte immers goed te behandelen. Aalbersberg: “De diagnose komt nu vaak te laat. Een thuistest zoals die van Care Plus is in Amerika nog niet verkrijgbaar. Als je dan de dramatische filmpjes van Amerikaanse patiënten bekijkt op YouTube, weet je dat er wel een grote, sluimerende markt voor is.”

Claimcultuur

Waarom dan nog gewacht? Aalbersberg: “Bovenop een oerwoud aan regelgeving heb je in de VS ook nog te maken met een claimcultuur. Zeker met gezondheidsproducten loop je dan een groot risico. We hopen met de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds – naast het vinden van goede handelspartners – onder meer een slag te maken in het beheersen van dat risico. Als dat lukt, hebben wij er een interessante markt bij. Het zal bovendien de Amerikaanse gezondheidszorg kosten besparen en – ook belangrijk – er wordt veel leed voorkomen.”

Verenigde Staten en Canada

“Het heeft ons plan om naar de Verenigde Staten te gaan met onze Lyme-test in een stroomversnelling gebracht. Dit is het geval door de goede adviesgesprekken bij de Rijksdienst voor Ondernemen, de interessante exclusieve bijeenkomsten bij ING, de deelname aan twee handelsmissies gesponsord door KLM en een waardevolle uitbreiding van mijn zakelijk netwerk. Verder is de potentiële importeur/distributeur gevonden, we hebben inzicht in regelgeving voor ons product en een bevestiging van potentiële winkelketens zoals Walgreens. Het tweede halfjaar staat in het kader van finaliseren van contracten, het voorbereiden productverpakkingen/productie en het finaliseren van ons marketingintroductieplan.”

Gaaf

“Als je al het plan hebt om een nieuwe markt te veroveren, is deelname aan het Oranje Handelsmissiefonds natuurlijk gewoon een must. Hoe gaaf is het als je je eigen plan in een hogere versnelling kunt uitvoeren door begeleiding, sponsoring en facilitering van de partners van het fonds?”