Guide ID wil Amerikaanse musea
tot leven brengen

Musea tot leven brengen, dat doet het bedrijf Guide ID van Frits Polman. Polman: “Wij willen iets aan een museumbezoek toevoegen, zodat de bezoeker anders naar buiten komt dan hij naar binnen ging.”

Guide ID ontwikkelt soft- en hardware waarmee museumbezoekers een audiotour door het museum kunnen volgen. “Iedereen kent de audiotourkastjes die je tijdens een museumbezoek mee kunt krijgen. Wij maken de hardware, in feite mobiele telefoons zonder beeldscherm, en de software. Die is zo ontwikkeld dat je als bezoeker niet doorhebt dat er een ingewikkelde techniek achter zit. Daarnaast hebben wij een netwerk van lokale tekstschrijvers en stemacteurs die de tours vormgeven.”

Anders denken

De kastjes van Guide ID zijn zo gemaakt dat zij de bezoeker niet afleiden. “Je hoeft geen nummers in te toetsen om een stem te horen. Je richt het kastje op het kunstwerk en zo begint automatisch een stem te praten die jou er meer over vertelt. De tours worden toegespitst op de bezoeker, een kind hoort iets anders dan een volwassene. Ik wil dat onze tours mensen anders laten denken, dat ze hun geest openzetten en verrijkt naar buiten komen. Dat is mijn drive.”

Een eigen curator

Het is puur toeval dat Polman in deze business terecht is gekomen, vertelt hij. “Ik had een ander bedrijf en was bezig met een opdracht voor een museum. Samen met de curator liep ik door het museum heen en hij wist mij van alles te vertellen over de kunstwerken. Dat was zo’n bijzondere beleving dat ik dacht: iedere bezoeker zou een eigen curator moeten hebben. Ik heb laten onderzoeken of mijn idee haalbaar was en dat was het. Zo ontstond Guide ID.”

Anne Frank Huis

Guide ID is actief in negen Europese landen. “In Nederland maken het Kröller-Müller museum en het Anne Frank Huis onder andere gebruik van onze kastjes. Maar ook de Hayward Gallery in Londen en het National Museum of Ireland in Dublin zijn klant bij ons.”

Droom

Het bedrijf is nu klaar om de oversteek naar Amerika te maken. “Het is een droom om daar zaken te kunnen doen, de markt is daar enorm. We hopen dat we het netwerk en de expertise van het Oranje Handelsmissiefonds in kunnen zetten om deze droom te realiseren. In 2016 moet het gaan gebeuren. We willen beginnen met één of twee steden aan de oostkust. Het doel is om in zeker tien steden aan zowel oost- als de westkust klanten te vinden.”

Prijs

“Voor ons gevoel maakten we maar een kleine kans om te winnen bij het Oranje Handelsmissiefonds,” lacht Goetstouwers. “Dat dit gelukt is, voelt als een bevestiging dat we gezien worden. We hopen op inhoudelijke ondersteuning en mogelijke versnelling voor onze plannen in Amerika.

Salesnetwerk

Ons doel is internationale naamsbekendheid in onze branche én 2 a 3 nichemarkten naast de bestaande displaymarkt. Daarvoor willen we in Amerika en Europa een goed salesnetwerk opbouwen. Wij weten wat voor type klanten we moeten benaderen, maar niet welke distributeurs we moeten hebben. Het Oranje Missiehandelsfonds kan ons helpen internationaal de juiste partners te vinden.”

Verenigde Staten en Canada

“Het heeft ons veel publiciteit gebracht en dankzij de hulp van de partners van het fonds, kunnen we meer orders schrijven. Wat voor ons heel belangrijk is: we hebben veel kennis vergaard over de markt van de Verenigde Staten en Canada. En we praten concreet met de overheid zodat zij een lijst van targetbedrijven kunnen maken die we later dit jaar kunnen bezoeken.”

Warm bad

“Gewoon doen… Als je internationaal gaat ondernemen kun je elk netwerk en alle hulp gebruiken die je tegenkomt. Dus de kans om in het warme bad van het Oranje Handelsmissiefonds terecht te komen, mag je niet missen.”

Half werk

Polman wil de activiteiten in de negen landen waar Guide ID nu actief is ook graag uitbreiden. “Dat loopt parallel aan het betreden van de Amerikaanse markt. We hebben ook de ambitie om ooit iets in Azië te doen, maar dat is nu nog niet aan de orde. Ik vind dat je dingen goed aan moet pakken. Als je je op te veel zaken tegelijk focust, ga je half werk leveren.”