Gemma Broekhuis Milestone Baby Cards

//Gemma Broekhuis Milestone Baby Cards
Gemma Broekhuis Milestone Baby Cards2017-04-07T09:59:00+00:00

“Als dit idee in één land aanslaat, dan is dat ook zo in andere landen.” Gemma Broekhuis gaf haar MilestoneTMCards daarom direct een internationale look and feel. Amper drie jaar later zijn de kaartensets te koop in 33 landen op 5 continenten. Nu wil ze Japan veroveren.

Toen haar baby zich voor het eerst omrolde, schreef Broekhuis die gebeurtenis plus datum op een kaartje en legde dat naast hem neer. De foto die ze daarvan maakte, werd haar zeer dierbaar. Het tekstkaartje versterkte de herbeleving van het moment. “Ik was vast niet de enige voor wie dat zo werkte,” zegt ze opgewekt. “En dan moest er ook een potentiële markt zijn voor een product dat het schieten van deze plaatjes faciliteert.” Het idee voor de Milestonetm Cards was geboren.

Wereldwijd

De eerste set produceerde ze meteen in het Engels. “Ik wist dat als de kaarten in één land zouden aanslaan, dat in andere landen ook zo zou zijn. Ik heb de marketing en distributie dan ook direct internationaal aangepakt. Het merk mocht geen Nederlandse uitstraling hebben. De identiteit van de illustraties moest ‘landloos’ zijn.” Via internet vond ik een illustrator in Australië die ik de illustraties liet maken. Al het contact verliep online.”

Innovation Award

Ze kiest bewust voor kleine distributeurs waarmee ze een ‘klik’ heeft. Zo werkt ze inmiddels onder meer met dezelfde distributeurs als die van Sophie de Giraf. “De klanten van dit bekende speelgoedbeestje zijn namelijk dezelfde als die van mijn kaartensets. Om controle te houden over de merkbeleving werken we altijd nauw met de distributeurs samen. Juist die persoonlijke band werpt vruchten af. En niet alleen in omzet: in Duitsland hebben we al in 2012 een Innovation Award gewonnen en in Engeland onlangs de Best Baby Essential Award.”

Japan

Ze vindt het belangrijk om die awards te noemen. “Een jonge moeder met een babyproduct wordt niet per se serieus genomen als ondernemer. Die awards vormen een erkenning van de professionaliteit van mijn bedrijf. Dat geldt ook voor het winnen van het Oranje Handelsmissiefonds-pakket, merk ik. Maar het belangrijkste is dat ik hierdoor in Japan de markt op kan. Voor mij zakelijk gezien een heel interessant land, maar tot nu toe te complex om er de eerste stappen te zetten. Des te meer welkom is de steun van het OHMF”

Japan

“Het heeft deuren geopend, kennis gebracht, ons netwerk vergroot en PR gegenereerd. Begin juli ben ik een week in Tokio geweest voor een beurs. De ambassade heeft mij tijdens mijn trip gesteund met onder andere een lunch met interessante lokale partijen op de ambassade. Maar vooral in het voorbereidingstraject was de rol van de ambassade zeer waardevol. We hebben veel kennis kunnen opdoen over de lokale markt. Iets wat voor iedere bedrijf, maar zeker wanneer je een consumentenproduct hebt, enorm helpt.”

Leerzaam

“Tip voor ondernemers die zich willen inschrijven: doen! Als je je zaken en cijfers goed op orde hebt is het niet erg tijdrovend om je in te schrijven. Omschrijf een concreet doel dat je bedrijf echt verder gaat brengen. Een doel dat je ook zou willen uitvoeren als je niet wint. Het is leerzaam en helpt je verder. Winnen kan je bedrijf meer brengen dan je van tevoren wellicht kunt overzien.”