Dna loopt als een rode draad door zijn carrière. En nu Guus Simons min of meer aan het eind van zijn loopbaan is gekomen, gaat hij – net als in zijn beginjaren – pionieren. Met zijn bedrijf, PathoFinder in Maastricht, wil hij de Chinese markt op.

‘Als scheikundestudent in Nijmegen stond Simons aan de wieg van de kennisontwikkeling over dna. ‘Toen een jonge wetenschap met ontzettend veel uitdagingen en toepassingen.’ Na een carrière in onderzoek en bedrijfsleven en inmiddels de vijftig gepasseerd, drong de vraag zich op: wat wil ik nog? ‘Voor mezelf beginnen’, was Simons’ antwoord. Hij startte met drie man personeel in Nijmegen en is inmiddels gevestigd op de Health Campus van de Universiteit Maastricht, met twintig medewerkers. PathoFinder richt zich op een nichemarkt binnen de diagnostiek: luchtweginfecties die bij de mens een longonsteking kunnen veroorzaken. Daarvoor maakt het bedrijf producten als RespiFinder® SMART 22 FAST, waarmee binnen 2,5 uur 22 mogelijke ziekteverwekkers voor luchtweginfecties kunnen worden opgespoord.

Toch is het geld voor mij niet het belangrijkste.
Ik wil vooral iets nieuws opzetten, leuke dingen doen.

Andere mentaliteit ‘Het grootste deel van zijn omzet, 85 procent, wordt gerealiseerd buiten Nederland. Simons heeft nu zijn zinnen op China gezet. ‘Men heeft daar behoefte aan kennis en technologie uit het westen. Een verschrikkelijk grote groeimarkt. Alleen al Beijing en Shanghai en omstreken hebben net zoveel inwoners en ziekenhuizen als heel Europa.’ Simons’ ambitie is niet eenvoudig te realiseren. Om medische producten te mogen verkopen op de Chinese markt is een Chinese FDA-approval (Food and Drug Administration) nodig.

Klinische studies die in Nederland en Europa zijn gedaan, moeten worden overgedaan in lokale ziekenhuizen. Voor de introductie van een product in een Chinees ziekenhuis is veel geld nodig. Daarom is Simons op zoek naar een Chinese partner. ‘Iemand die we kunnen vertrouwen, want het is een land met een andere mentaliteit.’ Daarom doet PathoFinder mee aan het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). ‘Aan een competitie deelnemen geeft een enorme uitstraling voor je bedrijf en deze is ook nog eens specifiek op exportondersteuning gericht.’