Beeztees is een jong merk – nog geen jaar oud. Het bedrijf erachter, een groothandel in huisdierbenodigdheden importeert al decennialang vanuit Azië. Met Beeztees wil het nu ook producten naar Azië brengen. ‘Ze zijn daar dol op Europese merken.’

“De export is voor ons geen onbekend terrein’. Commercieel directeur Jacco Buijs somt op: “Onze thuismarkt beslaat de hele Benelux en Duitsland. Daarnaast exporteren we naar ruim 40 landen. Wereldwijd. Hij weet dat er veel komt kijken bij zakendoen over de grens. “Het belangrijkste is het vinden van de juiste partner. Er moet sprake zijn van een match. Het allermooiste is dat je klant je merk echt omarmt. Zoals onze Russische partner die nu zelfs een eigen Beeztees-site heeft.”

Merkorganisatie

Het merk Beeztees is pas in mei dit jaar gelanceerd. Buijs: ‘We laten al heel lang een assortiment produceren dat we zelf ontwerpen. Met dat unieke design-assortiment onderscheiden we ons van andere groothandels en importeurs die alleen generieke producten voeren. Nu we aan dat assortiment ook een merknaam hebben verbonden, willen we ons ook verder ontwikkelen tot een echte merkorganisatie.”

Traditioneel

De ontwerpen van Beeztees gaan vaak uit van wat de klant wil. Buijs: “En die wil niet in elk land hetzelfde. Soms zie je bijvoorbeeld dat bepaalde kleuren ergens helemaal niet aanslaan. Een van onze grootste klanten, een retailer in Duitsland, geeft ons een specifiek thema op basis waarvan wij dan producten aanbieden voor zijn markt. Er zijn ook landen waar ze zó hechten aan een traditioneel assortiment dierenbenodigdheden, dat ze niet zitten te wachten op een nieuwe look.”

Azië

Dat geldt niet voor de Aziatische markt. Daar zijn ze wél in voor vernieuwend design. Buijs: “Bij het internationaal uitrollen van het merk Beeztees ligt onze focus nu dan ook op Azië als nieuwe groeimarkt. Ze zijn daar bovendien dol op Europese merken. Vooral in Japan. We hebben daar al een geschikte handelspartner op het oog. Maar die is nog niet erg toegankelijk. Met de hulp van de partners van het Handelsmissiefonds hopen we sneller met deze partij in gesprek te komen.”