Jeroen Van Son Fleetshield

//Jeroen Van Son Fleetshield
Jeroen Van Son Fleetshield2017-04-07T09:59:00+00:00

Directeur Jeroen van Son wil met zijn bedrijf voet aan de grond krijgen in Tsjechië. Dat gaat hem en zijn vijfkoppige team in Vianen alleen niet lukken. Het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) biedt de helpende hand. Met het winnen van het OHMF breekt voor dit jonge bedrijf een nieuwe spannende fase aan. ‘Onze exportwens krijgt eindelijk handen en voeten’, zegt Van Son.

‘Fleetshield dat ooit in de rail- en openbaarvervoerssector begon met zelfklevende beschermende folies tegen krassen en graffiti voor treinstellen, maakt ook geur absorberende folies voor muren die binnen 24 uur 80 procent van de ongewenste geur absorberen. Zo blijven sanitaire- en afvalruimtes, behandelkamers van medici of overvolle klaslokalen fris. Met deze innovatieve folies hoopt hij de markt in Tsjechië net zo stormachtig te betreden als hij in Nederland deed. Onze markt bleek met een beperkt aantal spelers al snel te klein. Daarom deed hij drie jaar geleden al op eigen kracht een poging in Polen. Het bleek prijstechnisch niet haalbaar. Dankzij een gelieerd bedrijf kwam Van Son per toeval in Tsjechië terecht. ‘Een markt in ontwikkeling, waar men openstaat voor onze producten. Een schot in de roos.’ Van Son’s voornaamste vraag bij het eerste ‘positief verlopen gesprek’ met het OHMF was: Wat kan Fleetshield met het OHMF? Voor de directeur was het antwoord snel duidelijk. ‘De OHMF-partners, met hun brede netwerken en contacten op allerlei niveaus, zij bij uitstek geschikt om ons te helpen aan contacten bij partijen waar je niet zo 1-2-3 binnenkomt. Zeker bij stedelijke vervoerders en treinbedrijven, traditionele conservatieve bedrijven in voormalig Oostbloklanden, is het goed als je geïntroduceerd wordt.’

Ambassades‘Fleetshield heeft weliswaar een partner in Tsjechië, maar merkt dat deze partij hulp kan gebruiken bij de manier waarop ze de Tsjechische markt tegemoet kunnen treden. ‘Ook al spreken ze dezelfde taal en kennen ze de cultuur, ook zij zullen zich moeten invechten in dat soort traditionele organisaties. Dat is niet eenvoudig en daar kunnen wij ze dankzij het OHMF bij helpen. Wat dat betreft verwachten we veel van het fonds’, aldus Van Son. Een professioneel team van ING-medewerkers gaat de komende tijd contact leggen met de ING-vestigingen in Tsjechië. ‘Zij gaan voor ons na wie de spelers zijn, onze potentiële klanten, en wie ze in die betreffende organisaties kennen. Ze inventariseren of ze daar al zaken mee doen of er goede contacten zijn en of ze die kunnen koppelen aan Fleetshield.’ En Fleetshield wil nog iets van het fonds. Van Son hoopt dat ambassades, die ook bij OHMF betrokken zijn, kunnen helpen bij een of twee seminars die Van Son in Praag voor potentiële klanten wil organiseren.

Bijvoorbeeld bij het faciliteren van de ruimte of helpen bij het uitnodigen van gastsprekers. ‘Daarin speelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voormalig Agentschap NL) een zeer proactieve rol. Dankzij deze rol worden er op dit moment concreet plannen gesmeed om in ons doelland een seminar met gastsprekers te organiseren. Dit seminar zal gehost worden door de Nederlandse ambassade en focussen op onze doelgroep. Als ikzelf vervoerders uit het hele land uitnodig naar Praag te komen, is er niemand die reageert. Het wordt pas boeiend als we via het netwerk kunnen zorgen voor interessante gastsprekers, die wij vervolgens aan ons eigen verhaal kunnen koppelen. In juni staan we op een beurs in het oosten van Tsjechië. Het zou mooi zijn als een aantal belangrijke spelers in de markt uitgenodigd wordt.’

Tsjechië

“Met de hulp van de partners hebben wij een uitstekende entree gekregen binnen ons land naar keuze: Tsjechië. Met de missie op maat naar Praag hebben wij ons goed en professioneel kunnen presenteren op de Nederlandse ambassade in Praag. Mijn ervaring is dat deuren sneller en makkelijker opengaan, wanneer je kunt refereren aan deze prestigieuze prijs.”

Aarzel niet

“Aarzel niet om je in te schrijven. Het is een kans die je niet mag laten liggen. Hoe vaak komt de mogelijkheid voorbij dat je bedrijfsnaam in een adem wordt genoemd met KLM, ING en het ministerie van Buitenlandse Zaken?”

Volg Jeroen: website | facebook | twitter | LinkedIn | Youtube