Jeroen Willemsen Ojah

Jeroen Willemsen Ojah2017-04-07T09:59:00+00:00

2014 is het jaar van de internationalisering voor Ojah bv uit Ochten, zegt commercieel directeur Jeroen Willemsen. De producent van vleesvervangers met de naam Beeter grijpt zijn eerste lustrum aan om voet aan wal te krijgen in Amerika en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE). En daar kan de deelname aan het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) een bijdrage aan leveren.

‘Als Willemsen zijn ambities voor het einde van dit jaar moet benoemen, is zijn antwoord kort en bondig: listings in de VS en de VAE. Een listing betekent dat je product in het schap van een winkel of supermarkt ligt. ‘Als je niet doelgericht samenwerkt met lokale partijen, is dat zo goed als onmogelijk.’ Ojah verkoopt zijn vleesvervangende producten aan partijen die de eindproducten onder hun eigen label verkopen, als A-merk of Eigen Merk van supermarkten. De omzet komt hoofdzakelijk uit Europa, met name Nederland, België en Duitsland (onder de naam Plenti).

Pareltje‘Maar Amerika en de VAE lokken. In de VS tekent zich een trend af van groeiende belangstelling voor duurzaam en gezond voedsel. ‘Dat betreft weliswaar een fractie van de totale bevolking, maar omdat het zo’n groot land is, gaat het toch om een enorm potentieel.’ De deelname aan het OHMF heeft Ojah al aan een interessant contact geholpen. ‘Via het ministerie van BuZa en de ambassade in Miami werken we nu samen met een partij die ons helpt onze producten daar te vermarkten. Voor ons is het belangrijk om in direct contact te komen met supermarkten, groothandels en hun leveranciers. Daarnaast zijn we bezig een podium te krijgen op een voedingsbeurs, waar we door Economische Zaken worden gepresenteerd als een pareltje van de Nederlandse voedingsindustrie. Dat zou heel interessant zijn.’

Samenwerken Ook in de VAE ligt een grote afzetmarkt. ‘Door de snelle economische ontwikkeling daar willen mensen luxer eten, dus vlees. Maar om culturele en religieuze redenen kan dat niet altijd. We zoeken partners die de lokale smaak en gewoonten goed kennen.’ Bij het betreden van deze markt wil Ojah samenwerken met partijen die al vleesvervangers in de VAE verkopen. Met concurrenten dus? ‘Nee, zo zien we dat niet. Wij maken echt een ander product, aanvullend, dus het werkt niet kannibaliserend over en weer.’ Via een partner die al naar de VAE exporteert, deed Ojah indirect mee aan Gulfood, een grote voedingsbeurs in Dubai. ‘Het was te kort dag om er zelf een stand te hebben, maar via deze partner konden we ons product daar toch onder de aandacht brengen. We hebben veel positieve feedback gekregen.’

Quest Magazine heeft Beeter verkozen tot een van de beste 10 uitvindingen van deze eeuw!

Daarmee staat het product in één rij met iPhone, Facebook, Youtube en geïnduceerde pluripotente stamcellen.

Volg Jeroen: website | facebook | twitter