Joop Heijenrath Readspeaker

//Joop Heijenrath Readspeaker
Joop Heijenrath Readspeaker2017-04-07T09:59:01+00:00

Een online tekst hardop laten voorlezen; het wint wereldwijd aan populariteit. Het Nederlandse bedrijf ReadSpeaker is marktleider. “Wij zijn misschien wel de kleinste multinational van Nederland.”

Wie op de binnenlandpagina van de website van de Telegraaf een artikel leest, kan deze ook laten voorlezen. Dat doe je met een klik op de lees-voor-knop, dankzij de software van ReadSpeaker. De onderneming uit Huis ter Heide is wereldwijd marktleider op het gebied van online tekst-naar-spraak en heeft de ambitie om internationaal flink te expanderen. Zo haalt ReadSpeaker, dat wereldwijd al in 60 landen actief is, ruim 80 procent van de omzet uit het buitenland. Het bedrijf is één van de 10 winnaars van het Oranje Handelsmissie Fonds 2014.

Interessante markt

In Zweden werken technici aan de ontwikkeling van de cloud software diensten achter ReadSpeaker en op het hoofdkantoor in Nederland zorgt men voor de ondersteuning aan klanten overal ter wereld. “De vraag naar software waarmee je online teksten via de cloud kunt laten voorlezen groeit wereldwijd enorm. Afgelopen jaar werd onze leesvoor functie meer dan 200 miljoen keer gebruikt in meer dan 35 talen”, zegt Joop Heijenrath, een van de founding partners van ReadSpeaker.

Innovatieve technologie

De ondernemer noemt Brazilië als voorbeeld. “De overheid heeft het bestrijden van het analfabetisme tot een van haar hoofddoelen gemaakt. Het bieden van goed onderwijs met gebruikmaking van nieuwe innovatieve technologieën waaronder het leveren van tekst-naar-spraak past daar uitstekend bij. Onze technologie is bij uitstek geschikt om mensen met een leeshandicap te helpen, bijvoorbeeld vanwege dyslexie of laaggeletterdheid. En Brazilië is een groot land met de op 4 na grootste bevolking ter wereld, waardoor het voor ons een interessante markt is om te betreden.”

Onderscheidend

“We denken andersom dan anderen op ons vakgebied. Die werken vaak vanuit een wetenschappelijke laboratoriumachtergrond en passen hun apparatuur vervolgens aan een productionele omgeving aan. Wij bouwen juist alles met die omgeving in het achterhoofd. Dat maakt ons onderscheidend.

Verbazen

Onze apparaten zijn snel, compact, robuust en gebruiksvriendelijk. We werken met een team van bevlogen ingenieurs. Het leuke aan ons vak is dat klanten ons vaak weten te verbazen met wat ze willen meten. Zo kregen we laatst het verzoek om de kleur van autogordels meten; die moesten exact bij de bekleding passen.”

Juiste partner

ReadSpeaker zou haar vleugels dan ook graag willen uitslaan naar deze veelbelovende markt in Zuid-Amerika. De eerste stappen zijn inmiddels al gezet, maar echt goed voet aan de grond krijgen blijkt lastig. “In Brazilië gaat alles veel trager omdat er veel bureaucratie is. Zo is het opzetten van een eigen entiteit niet zo eenvoudig. Vanwege de cultuurverschillen is ook het kiezen van de juiste partners voor een kleine onderneming zonder een internationaal netwerk van zakelijke dienstverleners niet echt eenvoudig.”

Internationale groeiambities

Voor zijn baan vliegt Heijenrath de hele wereld over met KLM, één van de partners van het OHMF. “Via een mailing van KLM werd ik geattendeerd op het bestaan van het OHMF en de mogelijkheid mee te dingen naar de prijs. Dat triggerde me enorm want het leek wel of die mailing voor ons persoonlijk geschreven was. Wij zijn misschien wel de kleinste multinational van Nederland met vestigingen in 13 landen en klanten in 60 landen. En hopelijk worden dat er nog aanzienlijk meer in de komende jaren!” Uit meer dan 200 bedrijven werd de onderneming uit Huis ter Heide gekozen tot 1 van de 10 winnaars.

Uitzoeken

Heijenrath zou het liefste meegaan met een handelsmissie naar Brazilië, het land waar hij omvangrijke groeikansen ziet, maar die staat niet op de planning voor 2015. . “Gelukkig zijn wij flexibel. En er is nog een aantal landen waar wij graag voet aan de grond zouden krijgen. Denk aan India en China, beide enorme markten.”

OHMF-netwerk

“We denken zeker ook aan het Midden-Oosten, waar we inmiddels al wel voet aan de grond hebben, maar nog niet gevestigd zijn; daar willen we graag uitzoeken in welk land we ons het beste kunnen vestigen,” besluit Heijenrath. Hij verwacht veel van het netwerk dat het OHMF met zich meebrengt. “De BV Nederland is goed vertegenwoordigd binnen het OMHF met partijen als KLM, ING, het ministerie van Buitenlandse Zaken en MKB-Nederland. Dat opent deuren.”