Marco de Koster Tramper Technology

//Marco de Koster Tramper Technology
Marco de Koster Tramper Technology2017-04-07T09:59:01+00:00

Complete verpakkingsoplossingen leveren in eigen beheer is waar het Zeeuwse Tramper Technology BV uniek in is. Commercieel directeur Marco de Koster (36) ziet in Noord-Amerika een grote markt. De tijd is rijp.

Al meer dan 28 jaar produceert Tramper machines en complete verpakkingslijnen voor de voedingsmiddelenindustrie. Sinds de oprichting onderscheidt het bedrijf zich in het aanbieden van innovatieve oplossingen. Inmiddels is er een uitgebreid leveringsprogramma voor allerlei soorten verpakkingstoepassingen, zoals traysealers, vul- en dekselsystemen en trayontnesters.

Mosselen

“Na het zo’n 15 jaar leveren van maatwerk was er in verband met de continuïteit meer spreiding nodig,” vertelt De Koster. “Tegelijkertijd werden aan het verpakken van mosselen (onze thuismarkt) steeds specifiekere eisen gesteld: lekvrij, geconditioneerd, et cetera. Met onze ervaring in het bouwen van machines die onder zware omstandigheden produceren (denk aan zout water), hebben we toen een robuuste traysealverpakkingslijn ontwikkeld. Deze wordt nu toegepast in een breed scala van versproducten, zoals vlees, olijven, kaas, vis, maaltijdsalades, groenten en fruit.”

Efficiency

De Koster: “Nog steeds ontwikkelen en bouwen we alles zelf; we beginnen bij nul. We zijn betrokken bij alle procesfasen en minimaal afhankelijk van andere partijen. De communicatielijnen zijn kort. Klanten vinden het prettig om één aanspreekpunt te hebben. Efficiencyverbetering is een belangrijk argument voor de aanschaf van een nieuwe machine. Wij spelen hierop in door machines te leveren met meer output per m² en met nieuwe verpakkings- en aandrijftechnieken. Klanten zien de meerwaarde van onze machines in duurzaamheid en energiezuinigheid.”

Noord-Amerika

De Benelux is op dit moment nog de grootste markt van Tramper. Ze leveren ook in Zuid-Europa, Scandinavië, Polen en Turkije. De Koster: “Nederland loopt voorop in verpakkingstechniek. Dat werd vorig jaar duidelijk op de verpakkingsbeurs in Chicago. In Noord-Amerika kennen ze onze manier van levensmiddelen verpakken niet of heel beperkt. De tijd is rijp om daar stappen te zetten. Maar hoe pak je dat het beste aan?”

Las Vegas

“Het Oranje Handelsmissiefonds kan ons helpen: ga je met een partner in zee of start je zelf een bedrijf? We hebben hulp nodig bij het vinden van de juiste partners. Het zou mooi zijn als we onze machines volgend jaar op de grote verpakkingsbeurs in Las Vegas kunnen presenteren. Het winnen van de prijs voelt als een erkenning dat we innovatief bezig zijn. We voelen ons gesterkt in onze slagingskansen in Noord-Amerika.”