Hoe StyleShoots in het Chinees klinkt, weet Maurits Teunissen niet. Maar in de combinatie China en StyleShoots heeft hij het volste vertrouwen. ‘Het Verre Oosten biedt ongelooflijk veel kansen voor ons bedrijf. Die willen we gaan benutten; een mooie uitdaging.’

‘StyleShoots is een goed voorbeeld van een sterk staaltje Nederlands ondernemerschap.’ In twee jaar tijd behaalde het bedrijf wereldwijde successen met hun uitvinding: een fotoapparaat dat in zes seconden een kledingstuk fotografeert, vrijstaand maakt en uploadt naar een webshop. ‘De ontwikkeling, productie en distributie liggen stuk voor stuk in Hollandse handen. Dat je een product van eigen bodem op internationaal vlak zo succesvol kunt uitdragen is geweldig. Inmiddels hebben we naast onze corporate headquarter in Haarlem kantoren in Londen en Kopenhagen, importeurs over de hele wereld – van Turkije tot Brazilië – en een wereldwijde patentaanvraag. Het is Hollands glorie die de wereld verovert.’ Exporteren naar het Verre Oosten leek slechts nog een kwestie van tijd. En die tijd is nu, met de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF), aangebroken.

Wat er na China volgt? De rest van de wereld. Dit is het moment om door te pakken.

Gedegen strategie‘We kunnen de markt in China openbreken. Daar is sprake van een spectaculair uitdijende middenklasse die steeds meer gebruikmaakt van webshops. De vraag naar online winkels is daardoor erg groot en daarmee ook de fotografie die ervoor nodig is. Bovendien is China een productieschuur van kleding. Voor die modefabrikanten is de efficiëntie van onze uitvinding echt een uitkomst. Ze weten alleen nog niet van het bestaan af. Daar moet verandering in komen.’.’

StyleShoots

Stepping stones Het toetreden van de Chinese markt vraagt om een gedegen strategie. Die besprak Teunissen in een eerste gesprek met afgevaardigden van ING en het ministerie van Buitenlandse Zaken. ‘Ik begrijp de lokale mores van de Chinese markt helemaal niet. Wat is daar de gebruikelijke manier van zakendoen? Landen buiten de EU vragen in dat opzicht een heel andere aanpak. En hoe komen we bij de juiste mensen terecht? Met het ING- en KLM-netwerk in Hongkong kunnen we wellicht stappen zetten. Daar zijn we naar op zoek: stepping stones in de Chinese markt die het proces van toetreden versnellen. Ook de handelsmissie naar China die in het najaar plaatsvindt, gaat ons daarbij helpen. Net als beurzen en shows in Azië waar we ons product kunnen introduceren. Die gaat het ministerie van Buitenlandse Zaken voor ons vinden. Zowel ING als het ministerie denkt goed met ons mee. Dat geeft vertrouwen in een geslaagde missie. Wat er na China volgt? De rest van de wereld. Dit is het moment om door te pakken.’

China

“Hoewel we de ambitie om in China te ondernemen groot was, kenden we er heg noch steg. Na diverse gesprekken met de partners van het fonds, kreeg ons exportplan steeds meer vorm. Uiteindelijk zijn we mee geweest op handelsmissie naar Shanghai en Beijing. Inmiddels zijn wij halverwege 2015 en kunnen we met trots melden dat de eerste Chinese contracten zijn getekend, we een showroom gaan openen in Hangzou, we een eigen Chinese business developer in dienst hebben die een eigen ‘Chinese desk’ heeft in Haarlem en dat wij in oktober naar een grote vakbeurs gaan in Shanghai om daar ons product aan premium klanten te promoten.”

Concrete vraag

Welke vaardigheden mis je en hoe kunnen de partners van het Oranje Handelsmissiefonds jouw helpen? Door je vraag zo concreet mogelijk te stellen, maak je kans om te winnen en om van het winnaarsjaar een succes te maken. Iedere business heeft een eigen mores, maar één ding staat wel vast: de business kun je niet doen vanachter je bureau.”

Volg Maurits: website | facebook | twitter | Linkedin | Google+