Trendy ouders kunnen er niet omheen: het merk Difrax in het schap. Meest in het oog springende producten van de fabrikant van gekleurde fopspenen en S-vormige voedingsflessen zijn de mamavriendelijke, handenvrije en stille borstkolf en de S-flesverwarmer. Met deze twee innovaties won het familiebedrijf verschillende keren belangrijke internationale prijzen.

Difrax wil met zijn producten het leven van baby en ouder zo aangenaam mogelijk maken. Dat is in Nederland al ruimschoots gelukt. Het in 1967 opgerichte Difrax is marktleider op de thuismarkt, in België nummer 2 en in meer dan 20 landen actief. ‘Als premium A brand willen we internationaal een rol van betekenis spelen. We zijn klaar voor de oversteek naar Amerika, met als marketingstartpunt het hippe Californië aan de Westkust. Daarna staat China in de planning, ook een enorme afzetmarkt’, zegt Overweg.

De uitbouw van het Difrax-imperium wordt versneld dankzij de hulp van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). ‘We kunnen in een hoger tempo de informatie vergaren die we nodig hebben om assertief te handelen qua regelgeving en marktinformatie’, zegt Overweg. Exporteren buiten Europa heeft voor Difrax heel wat voeten in de aarde. De borstkolf is in Amerika een medical device, die moet voldoen aan de FDA-eisen. ‘Daar moeten we veel juridisch werk voor doen. Het Oranje Handelsmissiefonds kan ons daarbij helpen. Hun kracht zit ook in de connecties die ze in Amerika hebben’, aldus Overweg.

Met marketing kunnen we een keuze maken welke gebieden we meer aandacht geven

Beurs in Las Vegas‘Het eerste gesprek tussen Difrax, de experts van ING en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voormalig Agentschap NL) ging vooral over de vraag hoe de handelsmissie wordt ingevuld. Overweg had een uitgebreide vragenlijst opgesteld: Aan welke eisen moeten onze verpakkingen voldoen en hoe gaan we de Customer Service inrichten? Waar zitten de aansprakelijkheden en risico’s? Gaan we op een beurs staan in Las Vegas of gaan we het geld besteden aan marketingoffensief?

‘Met marketing kunnen we een keuze maken welke gebieden we meer aandacht geven, met sales kan dat niet omdat we werken met retailers die door het hele land werken. We hebben tal van vragen waarop we de komende tijd met behulp van de partners van het OHMF antwoord gaan krijgen, zodat we onze verovertocht kunnen versnellen’, besluit Overweg.’

Volg Olivier: website | facebook | twitter | Linkedin