Hij drinkt vijf tot tien capuccino’s, espresso’s en café lattes per dag. ‘Iets te veel soms, maar het is zo lekker’, lacht Timmo Terpstra. Peeze brandt en verkoopt al koffie sinds 1879. Vooral aan Nederlandse (horeca)bedrijven, maar het is de ambitie van de twee DGA’s om ook de buitenlandse markt te betreden.

‘Het idee om de uitdaging van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF) op te pakken ontstond halverwege 2013. ‘Ons bedrijf rust op twee pijlers: producten van hoogstaande kwaliteit en duurzaamheid in de volle breedte. Vanuit die positieve flow dachten we: zouden we daar in de rest van de wereld niet iets mee kunnen?’ Een commerciële noodzaak voor de exportambitie is er niet direct. ‘De Nederlandse markt is groot. Hier liggen voor ons zoveel kansen dat we er nog wel honderd jaar mee voort kunnen. Maar we willen exporteren omdat we het leuk vinden en omdat we ambitieus zijn. Het is toch kicken om tophotels in China als klant te hebben?!’ Maar áls ze het doen, willen ze het goed doen, benadrukt Terpstra. ‘Kritisch en zorgvuldig, met een gedegen aanpak. Daarom willen we aan het eind van dit jaar een businessplan klaar hebben.’ Dat moet inzicht geven in de mogelijkheden én de kosten. ‘Als proef hebben we onlangs een zending naar Taiwan gedaan. Onze organisatie is nu nog niet ingericht op internationaal zakendoen; we weten niet precies aan welke eisen we moeten voldoen, welke formulieren nodig zijn. En alles moet in het Engels natuurlijk. Het vraagt veel – ook aan kosten – om “export-klaar” te worden. Eind van het jaar willen we duidelijk hebben of exporteren voor ons rendabel kan zijn of niet.’

Wat er áchter die deur vandaan komt, weten we niet. Dat is juist het avontuur. Fantastisch toch?!

Doorpakken‘Begin april bezoekt mededirecteur Paul van der Hulst een internationale foodbeurs in Singapore. Indirect is die reis het gevolg van het OHMF. ‘We hadden in ons netwerk over onze ambitie en het OHMF gecommuniceerd en daaruit kregen we deze tip.’ Op de eerste afspraak met de adviseurs van ING en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (voormalig Agentschap NL), eind februari, hebben Terpstra en Van der Hulst tips voor de beurs gekregen. ‘Zoals: kijk eens naar de deelnemerslijst, zitten daar mensen tussen die je kent? Dat hadden we nog niet gedaan.’ ING legt ook contact met de plaatselijke vertegenwoordiger. ‘Zo kom je bij de juiste mensen aan tafel en dat is al positief.’

Terpstra geeft wel aan dat er naar zijn smaak te weinig vaart in het proces zit. ‘Wij zijn ondernemers, dus wij willen dóórpakken. Een jaar is om voor je het weet. Ik denk dat de organisatie de hoeveelheid werk een beetje onderschat heeft. Maar, tegelijkertijd heb ik het gevoel dat er deuren voor ons opengaan die anders gesloten zouden blijven en dat is de grote winst. Wat er áchter die deur vandaan komt, weten we niet. Dat is juist het avontuur. Fantastisch toch?!’

Nederland

“Wij hebben vooral geleerd wat export inhoudt en wat ervoor nodig is om een exportdroom succesvol te maken. Veel landen bezoeken is daarvoor noodzakelijk. Dankzij het Oranje Handelsmissiefonds weten wij nu dat wij ons blijven focussen op Nederland en omringende landen.”

Lange adem

“Kies je exportlanden zorgvuldig. Reken je niet rijk, maar wees bewust van de lange adem. Laat je goed informeren en ga reizen!”

Volg Marco: website | facebook