‘De Nederlandse afzetmarkt is voor ons te klein’

Als een kind met z’n vingers tussen de deur komt, kan dat een bezoek aan de spoedeisende hulp betekenen. “Het staat zelfs in de top vijf van oorzaken waardoor kinderen op de spoedeisende hulp belanden”, vertelt Rob Marcus. Zijn bedrijf Arte Viva produceert deurstrips en hoekbeschermers die de vingers van kinderen tegen beknelling beschermen.

Arte Viva is 15 jaar geleden opgericht. Dat Rob zich met kindveiligheidsproducten bezig ging houden, was eigenlijk toeval. “Ik was bezig met het ontwikkelen van een fietsensysteem dat niets met kindveiligheid te maken had. Via de Nederlandse Orde van Uitvinders kwam ik in contact met iemand die bezig was met deurstrips. Ik heb zijn product overgenomen en hem een paar jaar geleden uitgekocht. Ik zag dat dit product een probleem oploste en zag daar brood in. Als ik tegen iets anders was aangelopen waar ik handel in zag, was ik daarmee aan de slag gegaan. Ik kan alles verkopen. Ik heb succesvol een bedrijf opgezet voor Douwe Egberts in Hong Kong, terwijl ik zelf niet van koffie hou.”

Vingerbeknelling

De deurstoppers zijn in Nederland bij diverse winkels en warenhuizen te koop. “En op kinderdagverblijven zijn ze zelfs verplicht gesteld. Vingerbeknelling komt ook gewoon heel veel voor. Laatst was ik op een middelbare school en vroeg aan een klas hoeveel van hen ooit hun vinger tussen de deur hadden gehad. Bijna iedereen stak zijn hand op.”

60 landen

De Nederlandse afzetmarkt is voor Marcus niet groot genoeg en daarom zijn de deurstrips, die verkocht worden onder de naam Finger Alert, vandaag de dag in 60 landen te koop. “We doen veel in het Midden-Oosten, maar ook in Australië, Martinique, Japan, Singapore en ga zo maar door. 60 landen klinkt als veel, maar het is goed te doen voor de twee mensen die de export doen. Je zit niet iedere dag in het vliegtuig, maar plant efficiënt. Twee weken geleden heb ik in vijf dagen vier landen bezocht, onder andere Koeweit en Abu Dhabi.”

Roebelcrisis

Dat het bedrijf in 60 landen actief is, betekent niet dat het in alle landen even goed gaat. “We zaten heel goed in Rusland, maar door de Roebelcrisis ligt dat totaal op z’n gat. En door de aanslag op dat Russische vliegtuig laatst, is het heel moeilijk om naar Rusland te exporteren. Maar dat is niet heel erg, als je in zo veel landen zit als wij, zijn er altijd landen die het wél goed doen. In Amerika zijn we dit jaar bijvoorbeeld gegroeid. Die groeimarkten zorgen ervoor dat we in balans blijven, ondanks verliezen zoals in Rusland.”

Chili

Het volgende land dat Arte Viva wil veroveren is Chili. “Daar zien we goede kansen. Zuid-Amerika is voor ons nog een zwarte vlek. We zitten wel in Colombia, maar de hoeveelheden die daar worden afgenomen zijn te klein. Chili is economisch gezien het meest aantrekkelijke land van Zuid-Amerika en er worden nu heel veel scholen gebouwd. Ik hoop dat het Oranje Handelsmissiefonds ons daar kan helpen bij het vinden van bedrijven die binnen onze doelgroep vallen. En wat we bijvoorbeeld in het Midden-Oosten heel succesvol doen, is presentaties geven bij ministeries van Onderwijs. Het zou mooi zijn als we via het OHMF een presentatie kunnen geven op het Chileense ministerie. Zo kunnen we vertellen dat de deurstrips in Nederland verplicht zijn gesteld op kinderdagverblijven en de politiek bewust maken van het probleem dat wij op kunnen lossen.”

Tijd is geld

Arte Viva is wereldwijd goed vertegenwoordigd, maar het is niet het enige bedrijf dat opereert op de markt. “Maar wij onderscheiden ons onder andere doordat we ons focussen op deurstrips en hoekbeschermers. We zijn specialist. Daarnaast hebben we grote afzetgebieden, daardoor is ons product prijstechnisch aantrekkelijk. En er is geen systeem dat makkelijker te installeren is dan dat van ons. Zeker in West-Europa is dat belangrijk, want tijd is hier geld. Dan ben je liever 7 minuten bezig met onze deurstrip dan een half uur met de strip van de concurrent.”