De snelle meetapparatuur van Admesy BV wordt tijdens de productie van mobiele telefoons vooral ingezet om displays te testen. Met de hulp van het Oranje Handelsmissiehandelsfonds wil het bedrijf zijn markt verbreden en een wereldwijde positie veroveren.

Steven Goetstouwers van Admesy BV: “We zijn specialist op het gebied van kleur- en lichtmeetapparatuur. Tijdens de productie van mobiele telefoons en tablets wordt onze apparatuur gebruikt om snel kleur en licht van de displays te meten. In deze nichemarkt zijn wij zeer succesvol. Onze apparatuur is echter voor veel meer hightech producten te gebruiken.”

Naamsbekendheid

Het bedrijf is gestart door ingenieurs met een Philips-achtergrond. De sensoren waren er en zij hebben daar de apparaten voor ontwikkeld. Goetstouwers: “Wij bouwen al onze apparatuur zelf in Nederland en leveren vooral aan Azië. Daar zitten de meeste producenten van mobiele telefoons en tablets. Wereldwijd zijn er zo’n 25 vergelijkbare bedrijven, verdeeld over een aantal nichemarkten.

Toepassingsgebied

Wij zijn sterk in displays. Als toeleverancier is onze naamsbekendheid bij internationale afnemers klein. Die moeten we zien te vergroten als we het toepassingsgebied van onze apparaten willen verbreden. In Europa en Amerika kunnen we vooral op het gebied van ledverlichting veel meer doen.”

Onderscheidend

“We denken andersom dan anderen op ons vakgebied. Die werken vaak vanuit een wetenschappelijke laboratoriumachtergrond en passen hun apparatuur vervolgens aan een productionele omgeving aan. Wij bouwen juist alles met die omgeving in het achterhoofd. Dat maakt ons onderscheidend.

Verbazen

Onze apparaten zijn snel, compact, robuust en gebruiksvriendelijk. We werken met een team van bevlogen ingenieurs. Het leuke aan ons vak is dat klanten ons vaak weten te verbazen met wat ze willen meten. Zo kregen we laatst het verzoek om de kleur van autogordels meten; die moesten exact bij de bekleding passen.”

Prijs

“Voor ons gevoel maakten we maar een kleine kans om te winnen bij het Oranje Handelsmissiefonds,” lacht Goetstouwers. “Dat dit gelukt is, voelt als een bevestiging dat we gezien worden. We hopen op inhoudelijke ondersteuning en mogelijke versnelling voor onze plannen in Amerika.

Salesnetwerk

Ons doel is internationale naamsbekendheid in onze branche én 2 a 3 nichemarkten naast de bestaande displaymarkt. Daarvoor willen we in Amerika en Europa een goed salesnetwerk opbouwen. Wij weten wat voor type klanten we moeten benaderen, maar niet welke distributeurs we moeten hebben. Het Oranje Missiehandelsfonds kan ons helpen internationaal de juiste partners te vinden.”

Verenigde Staten en Canada

“Het heeft ons veel publiciteit gebracht en dankzij de hulp van de partners van het fonds, kunnen we meer orders schrijven. Wat voor ons heel belangrijk is: we hebben veel kennis vergaard over de markt van de Verenigde Staten en Canada. En we praten concreet met de overheid zodat zij een lijst van targetbedrijven kunnen maken die we later dit jaar kunnen bezoeken.”

Warm bad

“Gewoon doen… Als je internationaal gaat ondernemen kun je elk netwerk en alle hulp gebruiken die je tegenkomt. Dus de kans om in het warme bad van het Oranje Handelsmissiefonds terecht te komen, mag je niet missen.”