Hoe werkt het?

De fases uitgelegd

Fases beoordelingsproces

Fase 1

  • Na inschrijving, ontvangen alle deelnemers een bevestiging van inschrijving per e-mail.

Fase 2

  • Alle inschrijvingen worden door een jury, bestaande uit afgevaardigden van de partners van het fonds, beoordeeld op basis van een aantal voorwaarden voor deelname (zie hiernaast), waarna ca 30 genomineerden worden geselecteerd.
  • Zowel de genomineerden als de niet-genomineerden worden hiervan per e-mail op de hoogte gesteld. Aan de genomineerden wordt gevraagd de jaarcijfers van 2021 en 2022 aan te leveren om te onderbouwen dat jouw onderneming financieel gezond is. Deze worden vertrouwelijk door deskundigen van de partner EY beoordeeld en indien nodig worden hier aanvullende vragen over gesteld. Belangrijk is om deze gegevens binnen de gestelde data aan te leveren. Wanneer dit niet lukt, resulteert dit in uitsluiting voor nominatie.

  • Vervolgens vinden digitale (of fysieke) bedrijfsbezoeken bij de 30 genomineerden plaats, zodat aanvullende vragen over de motivatie en hulpvragen kunnen worden gestelden de ondernemer een uitgebreidere toelichting kan geven op zijn/ haar onderneming.
  • Aan de hand van deze digitale bedrijfsbezoeken bepaalt de jury welke 10 bedrijven zich winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds mogen noemen.

Fase 3

  • De 10 winnaars worden persoonlijk door de partners van het fonds op de hoogte gebracht van dit heugelijke nieuws.

Voorwaarden voor deelname

  • Je bent een Nederlandse mkb’er (tot 250 medewerkers) met een jaaromzet van meer dan 250.000 euro.
  • Je hebt plannen om internationaal te ondernemen. Of je bedrijf is reeds in het buitenland actief, maar kan een duwtje in de rug gebruiken om de kans op succes te vergroten.
  • Je bent in staat om, wanneer je doorbreekt in het buitenland, op te schalen in mensen en middelen indien nodig.
  • Je hebt een duidelijke hulpvraag aan het Oranje Handelsmissiefonds.
  • Je onderneming is financieel gezond en als genomineerde wordt verwacht dat je de financiële gegevens van de afgelopen twee jaar aanlevert om dit te onderbouwen (datum voor het aanleveren van de jaarcijfers volgt).
  • Je onderscheidt je op enige manier op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid, creativiteit en/of innovatie ten opzichte van andere bedrijven.