CONTACTEN ZAAIEN, BUSINESS OOGSTEN

De winnaars van het OHMF timmeren hard aan de internationale weg. In een bijzondere entourage in Monster delen ze hun ervaringen. “Je moet je gezicht laten zien op de internationale vakbeurzen die er toe doen.”

Een rek vol met kistjes exotische kiemgroenten in verschillende groentinten siert de ontvangstruimte van tuinder Rob Baan. De ondernemer in exotische cressen (eetbare plantjes) plukt willekeurig een klein groen blaadje en presenteert deze aan MKB-Nederland voorziter Michaël van Straalen. “Wow, wat een smaaksensatie,” zegt Van Straalen als hij uitgekauwd is. “Sechuan Buttons, met een tintelende en elektrische smaak. Een beetje alsof je je tong tegen een batterij duwt,” lacht Rob Baan.

Netwerken

Sinds de uitreiking van de openingseditie van het OMHF zijn de winnende ondernemers een aantal keer bijeen gekomen. Het OMHF is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het Ministerie van Buitenlandse Zaken en wordt ondersteund door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Een van de belangrijke speerpunten is netwerken. Dit werkbezoek is daar een concreet voorbeeld van.

Rolmodellen

Bijeenkomsten als deze zijn bedoeld als duwtje in de rug bij het verwezenlijken van de internationale ambities. Die duw wordt vandaag gegeven door gastheer Rob Baan en collega-ondernemer Marco van de Weerd. Met hun inspirerende ondernemersverhalen fungeren zij als rolmodellen voor de OHMF-winnaars.

Gezicht laten zien

“Als je als ondernemer je vleugels wilt uitslaan in het buitenland is het van essentieel belang dat je persoonlijk contact hebt met je potentiële klanten. Je moet je gezicht laten zien op de internationale vakbeurzen die er in jouw sector toe doen,” houdt Marco van de Weerd zijn toehoorders voor. Van de Weerd is directeur van Johannus Orgelbouw. Het orgelbedrijf uit Ede exporteert inmiddels kerk- en huiskamerorgels naar meer dan tachtig verschillende landen wereldwijd.

Pionieren

Volgens MKB-Nederland voorzitter Michaël Van Straalen is ondernemen het omzetten van uitdagingen naar kansen zodat je echt business kunt doen in het buitenland. “Het OHMF helpt jullie als winnaars en kansrijke bedrijven om boven de markt uit te steken. Ik zie dat sommige van jullie aan het pionieren zijn en dat andere al een stap verder zijn.”

Duizend Duitse supermarkten

Verschillende van de prijswinnende ondernemers doen het inderdaad al goed in het internationale speelveld. Zoals Ojah, het bedrijf dat vleesvervangers op de markt brengt onder de naam Beeter. “Wij hebben 18 man in dienst en zijn dus een relatief kleine partij. De partners van het OMHF staan achter ons en dat legt gewicht in de schaal als je de grens over gaat. Onze nugget ligt nu in een paar duizend supermarkten in Duitsland, dat is een groot succes,” vertelt commercieel directeur Jeroen Willemsen.

Verenigde Arabische Emiraten

En daar blijft het niet bij. “De ambitie is om aan het einde van het jaar onze producten in de schappen van supermarkten in de Verenigde Staten en Verenigde Arabische Emiraten te hebben liggen. Het OMHF helpt ons aan interessante contacten. Via het ministerie van Buitenlandse zaken werken we samen met een partij in de VS die ons helpt onze producten af te zetten.”

Geschikt Aziatisch land

Ook Koffiebranderij Peeze, dat onderzoekt of het de markt in Azië kan betreden met koffieproducten, heeft gebruik gemaakt van contacten via OHMF. “Wij zitten in een andere fase,” legt directeur Paul van der Hulst uit. “Wij onderzoeken nog welk land in Azië geschikt is om voet aan de grond te krijgen. Zo zijn we naar een beurs in Azië geweest en hebben we contact gelegd met een partij in Taiwan. Het OMHF helpt ons een antwoord op onze vraag te vinden.”

Zelf keuzes maken

MKB Nederland-voorzitter Van Straalen vat de ervaringen van de aanwezige ondernemers samen: “Het OMHF heeft expertise en een mooi netwerk waar je gebruik van kunt maken, maar uiteindelijk maak je als ondernemer zelf de keuze en moet je zelf actie ondernemen.”

De ondernemers verlieten de kas met een hoop inspiratie en ideeën voor ondernemerskansen. En met een kistje cressen.

‘Ondernemers moeten immers gezond eten,’ besluit Rob Baan.