‘Eerst zelf de juiste vragen stellen’

//‘Eerst zelf de juiste vragen stellen’

‘EERST ZELF DE JUISTE VRAGEN STELLEN’

Peeze heeft hoge verwachtingen van een nieuw product dat in eigen huis is ontwikkeld. “We zijn wereldwijd de eerste partij die op markt komt met een koffiecapsule die in een Nespressomachine past en die biobased en compostable is. Er liggen al diverse aanvragen van buitenlandse partijen. Voor onze exportambitie biedt dit heel veel kansen”, vertelt DGA Paul van den Hulst.

Kat uit de boom

De ambitie om internationaal zaken te doen was al langer aanwezig het 135 jaar oude familiebedrijf. Dit ondanks het ontbreken van een directe commerciële noodzaak. “Wij verkeren in de luxe positie dat de Nederlandse markt groot genoeg is.” Als OHMF-winnaar 2013 ging Peeze in eerste instantie vooral op zoek naar antwoorden op vragen en naar inzicht. “We kijken eerst de kat uit de boom. Voordat wij ons in een exportavontuur storten, willen wij weten welk land geschikt is om zaken mee te doen. Hoe is de koffiecultuur in het land? En welke concurrentie is er al gevestigd?”

Eerste stap

Inmiddels heeft Peeze veel van de antwoorden gevonden. Van den Hulst constateert dat de partners in het OMHF vooral van nut kunnen zijn als je als ondernemer al weet in welk land je zaken wilt doen. “Die eerste stap moet je als bedrijf zelf zetten; als je de antwoorden op jouw vragen hebt, kun je pas goed gebruikmaken van het internationale netwerk van het OMHF.” De conclusie van Peeze is dat er de komende tijd niet volop op export ingezet wordt. “De reden is dat wij momenteel veel projecten hebben lopen. Wel willen we in 2015 onze contacten in Rusland en Taiwan uitbouwen.”

Cultuur

Tegelijkertijd met het winnen de OHMF-prijs kwam Peeze in contact met een Nederlander die in Taiwan woont. Inmiddels is hij agent voor de Arnhemse koffiebrander. “In oktober ben ik met een handelsmissie voor het eerst naar Taiwan geweest. Het Netherlands Trade & Investment Office bereidde onze gesprekken voor. Die waren over het algemeen nuttig omdat je veel te weten komt over de cultuur. Zo zijn Nederlanders heel direct en hebben Taiwanezen ‘een gezicht achter hun gezicht’. Dat maakt het soms lastig te peilen wat mensen echt vinden.”

Eyeopener

Wel heeft de ondernemer een kritische noot te kraken. “Soms had ik wel wat meer diepgang gewild in de marktinformatie die ons is voorgeschoteld. Zo zaten wij aan tafel met een koffiebrander uit Taiwan. Ik weet niet of dat nou wel zo slim is als je maar 4 dagen hebt. Ik zou het in ieder geval vreemd vinden als een Taiwansese koffiebrander bij ons langs kwam. Dat is toch een extra concurrent.” Wat wel een eyeopener was is dat de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (rvo.nl) en de Nederlandse ambassades een hoop kennis in huis hebben als het gaat om internationaal zakendoen. “Ik dacht dat een ambassade zich vooral bezighield met verlenen van hulp aan Nederlanders in nood.”

Luxeproduct

Om de business in Taiwan verder uit te bouwen bezoekt de agent van Peeze veel beurzen. “Voor ons is het een belangrijke vraag hoe we het merk Peeze gaan laden en welke investering daarvoor nodig is”, zegt Van den Hulst. Ook in Rusland – om precies te zijn Sint Petersburg – doet Peeze inmiddels zaken. “Wij leveren bonen aan een ondernemer die met karretjes op 20 punten in de stad koffie verkoopt. In zowel Taiwan als Sint Petersburg is koffie een luxeproduct. Mensen uit de Russische stad gaan zelfs speciaal naar Finland voor hun koffie. Grote uitdaging in Sint Petersburg en Rusland is de onrust in het land en de economische boycot.

Goed uit de startblokken

2015 wordt het jaar dat Peeze inzet op verdere uitbreiding in Taiwan en Rusland. Daarnaast bezoekt Peeze in februari een internationale beurs in Duitsland. “Dit is indirect voortgevloeid uit onze contacten met het OHMF.” En Van den Hulst heeft al aanvragen uit onder meer Italië en Israel voor de nieuw ontwikkelde biologisch afbreekbare koffiecapsule. De koffiebrander uit Arnhem komt in 2015 qua internationale plannen goed uit de startblokken.

Koffiebranderij Peeze uit Arnhem werkt hard aan de internationale exportambities. Inmiddels heeft het familiebedrijf, winnaar van het Oranje Handelsmissie Fonds (OHMF) editie 2013, voet aan de grond gekregen in Rusland en Taiwan.

2017-04-07T09:59:05+00:00