Hoe is het nu met oud-winnaar van het OHMF: Oxipack?

Oxipack was in 2015 een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). Dit bedrijf produceert een lekdetectie-oplossing die voor minder afval en onkosten zorgt. Wat heeft deelname aan het OHMF hen opgeleverd? En hoe gaat het nu met Oxipack? We vroegen het aan de Managing Director, Serge Smit.

Staan voor zero-waste

Oxipack werd in 2010 opgericht door de vader van Serge Smit. In 2012 sloot Serge zich aan bij het bedrijf. Smit: “Wij maken machines die verpakkingen test op luchtdichtheid. We richten ons met name op voedsel- en farmaceutische producenten. Alle producten die in de machine gaan, kunnen weer terug in de productie. Hierdoor gooien onze klanten veel minder producten weg.” Inmiddels staan de op maat gemaakte machines van Oxipack overal ter wereld. Smit: “We zijn nu in zo’n 70 landen actief.”

Deelname aan het OHMF

Het Oranje Handelsmissiefonds biedt aan 10 winnaars een jaar lang ondersteuning bij het waarmaken van hun exportdroom. Smit: "Ik zag het voorbij komen en dacht: we proberen het gewoon. Het kan nooit kwaad. En toen wonnen we nog ook. Dat kwam als een welkome verrassing."

Oxipack heeft veel gehad aan de publiciteit rondom deelname aan het Oranje Handelsmissiefonds. Smit: "We maken ook nog steeds gebruik van het contact met RVO. Dat heeft ons wel het meest geholpen. De lijntjes zijn kort en je kunt altijd bellen. Dat kan voor van alles zijn; douanevraagstukken, marktinformatie of tips en tricks."

Tip voor kleine bedrijven

Smit is van mening dat we in Nederland vaak calimerogedrag vertonen: 'dat zal wel niks voor ons zijn, wij passen daar niet bij, we zijn te klein'. Smit: "Dat is zonde. En dat geldt ook voor deelname aan het OHMF, want het is eigenlijk heel laagdrempelig." Oxipack stond toen als relatief klein bedrijf ook naast winnaar Tony's Chocolonely op het podium. Smit: "Gooi het van je af en schrijf je gewoon in."

Bron: