Marco Oomen Heatmatrix Group

//Marco Oomen Heatmatrix Group
Marco Oomen Heatmatrix Group2017-04-07T09:59:00+00:00

Marco Oomen, Director Global Sales & Marketing van HeatMatrix Group BV, heeft bij grote bedrijven als DSM en Akzo gewerkt. Wat hij het leukste aan zijn huidige baan vindt: écht ondernemer zijn. ‘Vanaf het vroege begin erbij betrokken zijn, de groei meemaken. In een flexibel team werken, waarmee je snel kunt schakelen.’

‘De geschiedenis van HeatMatrix start in 2007 met de schetsen voor een innovatieve warmtewisselaar. In 2008 werd het bedrijf opgericht. Met de lichtgewicht warmtewisselaar van polymeer kan een hoog rendement worden behaald in met name corrosieve en vervuilende rookgasstromen. Het product kan zowel in het mkb als in grote bedrijven en fabrieken worden ingezet; in onder meer ovens, gas- of biogasboilers, raffinaderijen en industriële drogerijen. Het gebruik leidt tot een lager energieverbruik en minder CO2-uitstoot. ‘We hebben weleens uitgerekend dat je 8, 9 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot zou kunnen besparen als ons product in alle geschikte installaties in de wereld zou zitten’, illustreert Oomen.

Er zijn momenteel twee standaards in deze technologie. Wij willen de derde worden.

Derde standaard ‘Toen de nieuwe warmtewisselaar eind 2011 door E-On in Rotterdam en Stork in Hengelo was getest en zelfs beter scoorde dan verwacht, lag de weg open om investeerders te zoeken. Die werden begin 2012 in Duitsland gevonden: Sirius Eco Tech en Durr AG. Inmiddels – ‘het is redelijk vlug gegaan’ – draaien de warmtewisselaars van HeatMatrix in een aantal installaties in Nederland en Duitsland. ‘We richten ons eerst op de landen waar brandstofprijzen relatief hoog zijn, dus Europa en vooral Zuid-Oost-Azië. Daar is de terugverdientijd het kortst. Er zijn momenteel twee standaards in deze technologie: Shell & Tube en Platenwarmtewisselaar. Wij willen de derde worden.’ Die uitbreidingsambitie motiveerde HeatMatrix om mee te doen aan het Oranje Handelsmissiefonds (OHMF). ‘Een mooi initiatief. We hopen door het netwerk van het OHMF onze groei sneller te kunnen vormgeven.’

Marco Oomen Heatmatrix Group inzetHoog bezoek Met de juiste mensen aan tafel zitten is voor HeatMatrix belangrijk, benadrukt Oomen. ‘Een combinatie van technici en de echte beslissers. Technische mensen hebben de neiging om alles wat nieuw is te wantrouwen en zijn conservatief. CEO’s kijken meer naar de business case en die is vaak heel aantrekkelijk, met een gemiddelde terugverdientijd van zo’n anderhalf jaar.’ De eerste gesprekken met MKB Nederland, ING, KLM en het ministerie van Buitenlandse Zaken hebben tot afspraken over de Hannover Messe geleid. HeatMatrix stond vorig jaar op deze beurs en dit jaar ook. ‘Maar dankzij het OHMF is de beurs nu veel interessanter voor ons’, zegt Oomen. HeatMatrix kan er meer (en hoogwaardiger) contacten leggen en er komt hoog bezoek langs. ‘Premier Rutte en minister Kamp. Dat was ons zonder het OHMF waarschijnlijk niet gelukt.’’

Volg Marco: website | linkedin